CITAT (anncharlotte @ 04-09-2007, 02:17)

Så min erfarenhet är nog att rökare jobbar effektivare, just för att få chans att gå ut att röka. Ickerökare tar färre pauser men tillbringar mer tid till att just göra ingenting
Så är det i alla fall verkligen inte där jag jobbar. Rökarna tillhör definitivt inte den effektiva skaran. Tvärtom när det gäller en del av dem faktiskt.
Läste någonstans att rättigheten till 5 min. rast per timme enbart gäller om du har ett monotont arbete som t.ex. löpande-band-arbete. Där stod att det inte gällde vanligt kontorsarbete. Men jag vet inte om det stämmer.
Vi har flextid och jag tillhör de morgontidiga och går då hem tidigare också. Det kan ju vara jobbigt när de flesta aldrig ser att man kommer tidigt utan bara ser att man går hem tidigt. Men som väl är så stämplar vi och det är väldigt skönt för man har svart på vitt att man har jobbat sina timmar. För många år sedan hade vi en tant på min avdelning som störde sig på att jag ofta gick hem tidigt om dagarna och utnyttjade min flextid. Hon klagade hos chefen. Chefen bad personalavdelningen att dra ut listor över jobbad tid hos alla på avdelningen och jag var den av ca. 15 stycken som hade jobbat flest timmar under flera år på raken så tanten fick svar på tal!
Sen finns det ju de som går och klipper sig på arbetstid utan att stämpla ut och alla känner till det men ingen gör något. Då handlar det om svaga chefer tycker jag.