CITAT (embelie @ 05-09-2007, 19:22)

I maj hängde jag ut min orkideér i amplar under täden i trädgården, där har dom hängt hela sommaren utan någon som helst tillsyn. Tog in dom denna veckan eftersom det varnas för frost. Alla har fått nya blomstänglar och kommer blomma om på nytt.
Nu är det väl inte läge att hänga ut dom i höst men nästa sommar..
Inget annat bra tips för tillfället... dom säger att man inte ska vattna orkideer speciellt mycke men mina älskar vatten!
Lycka till! / Emelie
Efter att ha odlat orkidéer i nästan 15 år tror jag att jag har kommit på hur de vill ha det. Jag gör så här:
Plantera aldrig om!
Ingen näring, någonsin!Om någon växt ser ut att vilja sluta detta jordeliv tar jag dock upp den ur krukan, spolar bort all "jord" med ljummet vatten och sätter rötterna i en glasvas med lite vackra stenar i botten. Fyll på med vatten då och då men aldrig så att bladen står i vatten.
De som står i krukor doppas i en hink varannan vecka, max, och får rinna av i ytterkrukan där jag har bottnat med ett tunnt lager lecakulor så att det inte blir blött för rötterna men luftfuktigheten höjs.
När frostrisken är över åker allihop ut i trädgården. De står på en gammal trappa i norrläge i tomma blomlådor med dräneringshål. Blir det total torka i flera veckor ger jag dem en skvätt vatten men det var inte aktuellt i år
I förra veckan åkte de in i uterummet där de får stå i karrantän för avlusning (om det behövs). Sedan står de i vardagsrummet i västerläge med 17-18 gr på natten.
Alla blommar varje år utom en venussko som jag fått vänta på i 11 år men i våras kom det tre stänglar.
Dvs. Ge inte upp!!!