Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katsura, Bredd och optimal placering?
          Xiphoideus
          Inlägg 06-09-2007, 20:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 9 100

Har idag impulsköpt en katsura som enligt etiketten ska bli tio meter hög. Har ingen plan på var jag ska sätta den egentligen - kan man sätta den nära huset? Eller den har rötter som letar sig in i rören - jag har läst att den är mycket törstig? Hur bred blir den? Vill ju inte att den ska växa in i husväggen och den verkar inte gilla beskärning heller...

--------------------
          Nyanlagd trädgård i södra Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          jholma
          Inlägg 08-09-2007, 06:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

Jag har planterat tre katsurer - den äldsta planterades för fem år och ca 3 meter hög. Det är relativt fuktigt på platsen. i år har de alla vuxit ca 80 cm. Bor i zon IV på sydsvenska höglandet. Hos mig är trädet robust och har aldrig visat några vinterskador. jag har två E- plantor och en som kommer från Danmark. E -plantorna har en starkare höstfärg. Kan verkligen rekommendera katsuran och den är inte alla krånglig eller besvärlig hos mig. På samma plats har jag också en kaukasisk vingnöt som växer drygt en meter om året. Har också barrväxter som har zonangivelse II - de växer bra aldrig vinterskador men de står tätt tillsammans med andra träd. Enligt min blygsamma uppfattning så skall man ta zonangivelser med en nypa salt. Den manschuriska valnöten rekommenderades för ca 20 år sedan till högst zon II. Planterade ett 1976 som idag är ca 10 m högt och bär nötter nästa varje år som självsår sig i rabatter och hasselbuskar.

Jan

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-09-2007, 11:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (jholma @ 08-09-2007, 07:38) *
          Jag har planterat tre katsurer - den äldsta planterades för fem år och ca 3 meter hög. Det är relativt fuktigt på platsen. i år har de alla vuxit ca 80 cm. Bor i zon IV på sydsvenska höglandet. Hos mig är trädet robust och har aldrig visat några vinterskador. jag har två E- plantor och en som kommer från Danmark. E -plantorna har en starkare höstfärg. Kan verkligen rekommendera katsuran och den är inte alla krånglig eller besvärlig hos mig. På samma plats har jag också en kaukasisk vingnöt som växer drygt en meter om året. Har också barrväxter som har zonangivelse II - de växer bra aldrig vinterskador men de står tätt tillsammans med andra träd. Enligt min blygsamma uppfattning så skall man ta zonangivelser med en nypa salt. Den manschuriska valnöten rekommenderades för ca 20 år sedan till högst zon II. Planterade ett 1976 som idag är ca 10 m högt och bär nötter nästa varje år som självsår sig i rabatter och hasselbuskar.

Jan

det som är , är att den svenska zonangivelsen är för feg . dom sätter alla växter i en lägre zon än vad dom klarar . alla svenskaprydnads växter klara oftast par zoner högre än vad där står att dom klarar . som många zon 3 växter klarar zon 5 .
          men du har väl heller ingen lerjord där eller nån för fuktig jord på vintern eller vad har du för jord?? plus har du rätt så bra somrar där .och valnöten Juglans mandshurica har inga alls problem att klara sig hos dig den är satt som zon 5 och är den härdigaste valnöten plus med dina somrar så kommer den trivas bra hos dig vilket du märker att den har gjort i alla år .

Redigerat av flaxss: 08-09-2007, 11:54

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon