CITAT (Hans i Mälardalen @ 28-12-2003, 14:39)
Varför skänka pengar? - då får de sänka kommunalskatten först!
Här i Eskilstuna är vi bortskämda med jättefina ca 10-15 min fyrverkeri två gånger / år. Jag antar att det tas från kommunens inkomster och eller sponsring. Jag tror iaf att de tar av kommunalskatten eller nått.
Jag kan hålla med dig Adri-Anne vad gäller samlingsplats. Vi har en förening med gemensam kassa i vårt bostadsområde. Förr i tiden höll de i både gemensamt fyrverkeri och gemensam majbrasa, men det lades ner efter att det slutat med små brasor i skogarna runt omkring och flera brandkårsbesök år efter år. Det hände tom att brasvakterna blev knivhotade av elaka tonårningar. Jag tycker det är synd att det lades ned för under tiden det fanns behövde vi inte köpa egna raketer. Då räckte det med det fyrverkeriet plus det stora inne i stan. Nu saknar man det där lilla lokala fyrverkeriet. Nu köper alla sina egna raketer som de smäller av innan de åker in till stan.
Problemet med samlingsplatser är att det inte får vara för långt dit (det är inte alla som har körkort) och det bör finnas säkerhetsvakter där som kan klara av knivhot tex. Det måste vara säkert att som åskådare vara där och titta. Och om man återgår till det första problemet så är det kanske inte till någon stor nytta om samlingsplatserna ligger på cykelavstånd. För då blir de väl för nära ändå?!
Det är ett intressant ämne med många splittrade åsikter som säkert behöver ventileras!
MvH
[QUOTE]
När jag skrev att vi kunde skänka pengar till kommunerna, var det därför att jag efter att lagt fram förslaget om att jag tyckte att det var bra att kommunerna ordnade fyrverkeri. Men se då fick jag på pälsen. "Dom fyrverkerierna var väl inget, dom var ju urusla" Då föreslog jag att "Okej, var och en som vill att kommunerna gör ett jättefyrverkeri, kan betala 100 kronor till kommunen, det är ju ändå en bagatell mot vad dom flesta DynamitNobellar, lägger ut på fyrverkeripjäser."
Vill vi ha ett jättelikt smällande, varför skall vi då inte betala för det?
Varför måste vi ha allting gratis?
Jag tycker det skulle vara en mycket bra lösning.
Inget smällande mellan husen. Inga avskjutna lemmar och söndrade ansikten ,inga vettskrämda flyktingar och störda gamlingar och inga sönderstressade och halvt ihjälskrämda djur.
Varför måste egoismen alltid få råda?