Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En fruktansvärd, katastrof i Iran!
          *Felix matte*
          Inlägg 27-12-2003, 22:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Dödstalet stiger efter jordbävningen
          Tusen och åter tusen döda grävs fram i staden Bam.
          Bara 150 har hittills hittats levande, bland dem en liten baby.
          Officiella uppgifter talar om minst 20.000 döda, men räddningsledare på plats fruktar att dubbelt så många kan ha omkommit.

20.000 ... det är lika många som alla här i min stad.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Adri-Anne
          Inlägg 28-12-2003, 20:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Det är en sylvass egg att gå på att tycka synd om .

Inte alltid, men väldigt, väldigt många gånger är att tycka synd om ett sätt att känna sig för mer. Man känner att "vi är inte så fattiga som dom, eller så utsatta som dom," men steget därifrån, till att klappa stackaren på huvudet är hårfin. Vi skänker några slantar till en gala och känner oss förmer.
          På femtiotalet, bodde jag i Oslo.
          Där kom jag genom goda vänner i kontakt med en sjömanspräst.
          Många gånger gick jag med hans gäng på "horgatorna" och bjöd mackor, kaffe och varm choklad, till flickorna och uteliggare.
          I samband med detta kom jag också i kontakt med missionskärringarna, som for ikring som skållade råttor och tiggde pengar till dessa "fallna flickor."
          Det var ingen hejd på hur sorgligt och synd det var om dessa flickor.
          Men gissa vad flickorna berättade om vilken förakt och nedlåtenhet dom bemöttes med av dessa kärringar som tyckte sååå synd om dom.
          Dom flickorna var dom sämsta av dom sämsta, dom lägsta av dom lägsta. Dom skulle vara ödmjuka och tacksamma över att någon överhuvudtaget brydde sig om dom.
          Hade två nätter en av flickorna boende hemma hos mig, hon hade till och med varit utsatt för missionshärbärgets föreståndares kladdande.

Helt annorlunda agerade Frälsningsarmen.

Där var det inget tårdrypande svada. Kort och koncist gjorde dom klart för åhörarna om vilket helvete dessa flickor levde under och dom behövde hjälp att ta sig ur träsket. Sen var det inte mera med det och flickorna behandlade dom med respekt, vänlighet och omtanke.

Av detta lärde jag mig att handling många gånger kan göra mycket mera än ord.

Sedan har jag inte sagt att det inte kan vara på sin plats att tycka synd om, men det smittar ofta av sig och då kan det istället bli en klamp om foten istället för en spark i ändan.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon