Usch förstår att det var otäckt för er

Jag är ändå ganska härdad efter mina år på naturbruksgymnasium och några veckors praktik på veterinärstationer, har väl sett det mesta av kalvningar och kadaver och annat. Men det är aldrig kul när kalvar eller vilka ungar det än kan vara blir missbildade och sjuka. Man får en otäck känsla av att det kan hända igen och det vill man ju helst inte.
En otäck sak jag upplevde var bär en ladugårdskatt fick ungar i vårat uthus vid vårat torp. Vi hjälpte kattan att flytta så hon kunde ligga på ett bättre ställe än under en brädhög. Men när vi tog fram kattungarna så var de sammanvuxna i magen

Hade blivit fel på buken så de som låg närmast varandra var som siamesiska tvillingar och en hade dessutom ett extra ben. hur konstigt som helst. Det underligaste var kanske ändå hur kattan lyckats förlösa dem utan att de fastnade? Vet inte om det kan uppkomma av hormonrubbningar???? Grannen "skulle" ju gett sina katter p-piller men glömde köpa och avbröt kuren till och från och råkade kanske ge kattan piller igen när hon redan bar ungarna.
Men samtidigt är det ju naturens egna sätt att undvika att lägga energi på ungar som inte kommer klara sig ändå. Att er kalv var dödfödd visar ju att organen inte fungerade som de skulle. På det stora hela var det kanske bäst, för annars hade ni fått slå ihjäl en nyfödd kalv och det är inte kul heller