Hur man än gör kan det inte bli 100 % rättvist men det man kan fundera på är det här mad duktigheten. Ta t ex mej och min bror. Jag har alltid haft lättare än honom med skolarbetet. Han har alltid fått vara diciplinerad och plugga ordentligt för att få bra betyg medan jag inte behövt jobba på samma sätt, ändå var det jag som fick bäst betyg (av oss två). I mina ögon var det han som var duktigast som verkligen ansträngde sej och alltså borde få följa med på resan om vi hade ställts inför det här på vår tid, men efter dessa kriterier hade jag varit den som fick följa med. Rättvist??? Om det nu bestämts helt nyligen undrar jag också när de nya kriterierna träder i kraft? Hur ska eleverna hinna "lägga manken till" för att kunna tillgodogöra sej moroten så att de som verkligen måste anstränga sej för att hinna ikapp om de ska få en chans att få resa? Alla har ju inte samma läshuvud. Man borde strunta i vem som är bäst i skolämnena och enbart gå efter hur mycket tid och ansträngning varje elev lägger ner på skolan i så fall.....eller helt enkelt lotta platserna. Då skulle det nog kunna kännas rättvist för alla skulle jag tro, och då skulle nog alla kunna ta emot utbyteseleverna med glädje. Rättvisast för de tyska eleverna också att verkligen få känna sej välkomna till den familj de blir tilldelade, vilket de kanske inte blir om någon värdfamilj är missnöjda.
Redigerat av Cacki: 14-09-2007, 07:07
--------------------
**Cacki z 3**
|