Nu har du inte läst vad jag skrev igen. Förbjuda fyrverkerier är nog inte det jag talar om utan höja kraven på användandet. Kan man inte sköta användandet på ett vettigt sätt som det är i nuvarande läge så får man väl höja kraven på det. Det gör man med så mycket annat.
Jag har tex kunnat ge min häst intramukulära injektioner i alla år. Veterinären skriver ut och man fortsätter behandlingen själv. Detär förbjudet från första januari. Vill man fortsätta med det så måste man ha gått en kurs på ett par timmar och ha godkänt intyg. Man skulle på samma sätt kräva ett par timmar kurs i fyrverkerieldning. Är det så roligt att elda så tycker man säkert att de är värt att förkovra sig lite.
Du får tex inte bygga ett djurstall hur som helst pga av lukt och eventuella allergier inte skall göras värre nära bostadsområden. Varför kan man inte ha i förväg utsedda platser för fyrverkerier om det stör de boende. Är man emot det beror det förmodligen till stor del på att man har intagit en del alkohol och inte vill ta bilen. Men är man då i stånd att kunna elda fyrverkeri.
Visst finns det förmodligen lagstiftning när det gäller fyrverkerier men ingen känner till den och om någon eventuellt känner till den så är det underförstått att man skall strunta i den. Jag har väldigt svårt att tro att de handlare som fortfarande säljer smällare som är förbjudna men som säljs på dispens skall ha kvar av gamla lager även i år.Hur kan det få fortgå. Det kanske mera är en fråga om rättsväsendet. En rattfyllerist blir åtalad. En full fyrverkerist skall man acceptera för han roar sig bara.
Att detta betende står på underhållningskontot tycker jag inte har med saken att göra.
Som förälder skall man vara väldigt vaksam var ens barn går och leker dessa dagar. Kanske går de hem till en kompis vars föräldrar köpt eldfängda saker till sina barn och släppt ut dem utan tillsyn med motiveringen att det gjorde jag när jag var liten.
Det finns föräldrar som inte tänker längre än näsan räcker. De flesta farsor har väl själv trimmat mopeder när de var i den åldern. Därför tycker de att det är helt OK att deras söner gör det också. Vad de inte tänker på är att "forntidens" mopeder gick trettio trimmades till fyrtiofem, Gick det högre i hastighet så var det bara i medvind och hemlängtan och det fanns ingen direkt krafft alls. Dagen mopeder drar du bara ur pluggen så har du en lätt motorcykel som går sjuttio tilll åttio km/h. Det kör ungarna utan hjälm och skyddsutrustning som du självklart skulle ha om det var en registrerad motorcykel. Att den då dessutom inte har giltig trafikförsäkring bryr sig väl ingen om heller. Motiveringen är ju densamma som med smällarna, det gjorde jag också när jag var i den åldern. Men fyrverkerierna har ju också utvecklats en hel del. Som med allting annat så är det , ju kraftigare dessto bättre.
Om man inte vill ha skärp lagstiftning så kanske man skall upprätthålla de eventuella regler som finns. Gör man det så finns det ju inget behov av skärpningar.
Fortfarande har jag åsikten att ömsesidig hänsyn är att föredra men tyvärr finns det ett stort antal människor som inte vet vad det begreppet innebär.
|