Grundskolan ska inte dela ut feta morötter till en del elever, medan andra får gå utan. EOD.
Annat blir det när det handlar om frivillig vuxenskola, typ högskola eller universitet. Där tycker jag det är helt ok att duktiga elever väljs ut att åka ett halvår och studera utomlands exempelvis. Medan vi lite mer studieobegåvade får sitta hemma.
Om premierna inte har något direkt med utbildningen att göra (dvs, dela ut ren nöjesresa till goda studenter) så tycker jag att det är fel även på högskolenivå.
Att få agera värd kan jag mycket väl se som både ett straff och ett privilegium, det hela beror ju på om det är helt frivilligt. Och jag hade nog inte gärna lekt värd åt någon annan om jag själv först fått sitta hemma medan polarna åkt på nöjesresa.
CITAT (Lemonne @ 14-09-2007, 12:44)

Jag fick inte sommarjobba på kommunen ner jag gick i högstadiet, för mina föräldrar hade för hög inkomst.
Det är lite synd, men kan ändå ses som någon slags stöd från samhället till folk som behöver det.
I det här fallet, med skolresan, känns det däremot tvärtom. De duktiga får ännu lite mer. Som om kommunen hade gett barn från rika hem sommarjobb, men låtit fattiga barn gå utan jobb.