Ja men, vi kan ju inte se det som en orättvisa om bara de duktiga kan följa med på en skolresa? Det är ju som att säga att det är orättvist att den duktigaste på jobbet blir befodrad. Eller orättvist att någon med 5 års utbildning får mer i lön en den utan utbildning? Vi lever i ett samhälle där alla har möjlighet att utvecklas, alla får t.ex. gå i skolan. Men alla kan inte få bra betyg - det kan vi inte se som en orättvisa. Vi kan inte säga att det är orättvist att de med bra betyg får det lättare ute i arbetslivet. Alla kan få bra betyg, skolan är utformad på så sätt. Vi kan ju inte heller mena att det är orättvist att de som faktiskt har kämpat och slitit för sina goda studieresultat också får något utöver det vanliga för det.
Det är min personliga tolkning. Jag vet att det finns de som tycker det är rättvist att alla ska ha lika mycket betalt, oavsett vad de gör för jobb, medan det är orättvisa i mina ögon.
Jag kan inte heller tänka mig att man tvingas till att ta emot utbytesstudenter. Något sådant skulle inte vårt rättsystem tillåta.
|