CITAT (Lemonne @ 14-09-2007, 15:17)

Ja men, vi kan ju inte se det som en orättvisa om bara de duktiga kan följa med på en skolresa? Det är ju som att säga att det är orättvist att den duktigaste på jobbet blir befodrad.
Men jag tycker det är enorm skillnad på obligatorisk grundskola för barn, och ett lönearbete för vuxna. Skolbegåvade elever får redan idag en premie som är väldigt stor - de får högre betyg. Det är illa nog. Att belöna duktiga barn med roliga aktiviteter (resor, besök på nöjespark, eller vad som kan hittas på) medan dåliga elever får stanna hemma - det känns kontraproduktivt. Jag tror inte de studiemisslyckade eleverna blir peppade att plugga mer av sådant här, snarare tvärtom.
Huruvida utbildning och lönenivå ska följas åt är en intressant fråga. Om vi har 2 personer som arbetar inom samma yrke och göra ett lika bra jobb - ska då den med 4 år på högskolan ha mer betalt än den som lärt sig 'på egen hand'? Jag arbetade ett tag på en arbetsplats där personer med enbart högstadieutbildning fick lägre lön än personer som gått ur gymnasiet - även om de gjorde samma jobb. Jag tyckte det var fel. Men kanske är det en fråga för en annan tråd.
Redigerat av Pirum: 14-09-2007, 14:34