CITAT (mamamaggan @ 14-09-2007, 15:02)

Alla ska inte ha rätt till samma sak säger du . OK då tar vi bort rättigheten att alla ska få gå i skola, att alla ska få ha en åsikt och öppet kunna få redovisa den , att alla ska få rösta o s v . Vilka ska bara ha rättigheter och vilka ska bara ha skyldigheter ?
Varför man inte ser värdskapet som en belöning ? Skrev just i mitt förra inlägg att det finns ett ansvar med detta. Har du själv taigt emot utbytesstudenter i ditt hem ?
Oupps! Nu gjorde du kanske en lite väl överdriven koppling/jämförelse när du kommer in på rösträtt, en skola för alla o.s.v.
Det enda jag/vi har att gå på är artikel. I artikeln står:
För att underlätta urvalsarbetet har skolan tagit fram ett antal kriterier. Eleverna ska förutom att vara duktiga i skolarbetet, behärska engelska samt vilja leva ensamma hos en värdfamilj.Detta är det vi har att tolka. Är det ordet "duktiga" som är jobbigt?
Jag tror många tror att lärarna i dagens skola enbart går efter resultat i form av höga poäng på prov, bra redovisningar o.s.v. det är det som kännetecknar en duktig elev. Men riktigt så är det inte. Dagens skola (som genom många år har genomsyrats av vänsterpolitik) är väldigt fokuserad på individen, d.v.s. resultat och kunskap mäts i mycket vidare termer än i goda resultat på proven. Alla elever ska ges samma möjlighet att nå kunskap beroende på hur de är som individer.
Så vem vet vilka elever det egentligen är som får åka till Tyskland?
Har man lite erfarenhet från skolans "inre värld" så vet man också att det finns elever av alla olika slag. Vissa är "duktiga" men bryr sig inte. Andra bryr sig inte ens om att bry sig. Sedan finns det de som verkligen vill något och kämpar (både "duktiga" och "mindre duktiga" elever).
Så, en gång till, vem vet vilka elever det egentligen är som får åka till Tyskland?
Nej, alla ska inte ha samma rättighet. Är man en elev på 15-16 år som inte bryr sig så ska man inte få "rida på vågen" av att det finns andra som faktiskt engagerar sig och presterar något. CITAT (Magdis @ 14-09-2007, 15:19)

Nä fyyy för ditt sätt o tänka.
Ja, fyy på mig som är så o-medmänsklig.
Redigerat av Tezzla: 14-09-2007, 15:01