CITAT (Bee @ 14-09-2007, 15:52)

Dom hade tex kunnat anordna en tävling med lång förberedelsetid, säg ett läsår.
Jag läste om detta i lokaltidningen här i Falun, eleverna i fråga kommer från Älvdalen.
Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig själv till det hela. Det finns argument både för och emot.
Rektorn på skolan medger att det blev lite "knepigt", orsaken till detta var just tidsbrist. Erbjudandet kom mitt i sommaren, under lovet och kriterierna (som jag uppfattar det var det vänortens kriterier) var "duktiga i skolarbetet", "utåtriktade" och "förmåga att klara sig själv". Inbjudan gällde inte just elever som läste tyska. Eleverna skulle skriva ett brev på engelska och presentera sig själv före avresan. Rekorerna fick i uppgift att välja ut 20 elever, två tackade nej och tydligen fanns inte ens tid till att fråga fler utan det blev 18 som åkte.
Alternativet had alltså varit att inte skicka någon denna gång utan vänta på ett tillfälle när det hela kunnat göras med bättre/rättvisare urvalsmetoder. Fast eftersom det gällde avgångselever så hade kanske
ingen av dessa fått åka i så fall.
Så det är i mina ögon inte alldeles självklart vad som varit det bästa alternativet.
Fast ett skumt uttalande (enligt tidningen) är "...ska elever som inte får åka känna att de inte fullgör sina plikter fullt ut i skolarbetet", och det är ju en märklig kommentar. Speciellt med tanke på att det bara var plats för 20 elever. Kan det verkligen täcka in ALLA som "fullgjort sina plikter"???
Så jag är ambivalent, kanske finns mer in denna historia som man som tidningsläsare inte får veta.