CITAT (Ewa L @ 14-09-2007, 07:13)

Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad det är flertalet är upprörda över.
Att premiera de som är bäst är väl inget nytt här i världen? Så ser ju faktiskt livet ut. På 60-talet när jag gick i skolan fick de duktigaste eleverna ex.vis en gratisprenumeration på Slösa och Spara (?). De fick också bokpremier vid skolavslutningen. Jag fick ingenting, men tyckte att det var OK. Jag hade ju inte presterat tillräckligt!
Jag har alltid försökt lära mina barn: "Man får ingenting för ingenting." Dvs vill du ha något får du jobba för det. Sedan varierar självklart detta "jobba" men vad för "något" de vill ha.
Det enda jag fann upprörande är egentligen att de inte behövde vara bra på tyska.
Eller är det värdet på premien ni reagerar över? Kommunala medel?? Jante-lagen???
Här håller jag med, det är väl inget fel att premiera goda prestationer. Så är ju faktisk livet, man får inget gratis, man måste förtjäna det. Det gäller allt, fråpn en bra lön till ett stimulerande jobb. Tycker faktiskt att det är rätt att det skall löna sig att anstränga sig lite extra. Det skall helt enkelt vara något bra att vara duktig.
gita