Jag sorterar i datumordning. En mapp för året. En undermapp för varje månad. Och ibland någon Tema-mapp, typ Semesterresan, Dansavskutningen osv
Sen har jag en tid använt Picasa att sortera bilderna med. Och jag är jättenöjd med de rpogrammet. Picasa plockar inte om några bilder på datorn, utan listar bara dina mappar efter det datum du skapat dem. Jag har valt att bara låta Picasa sortera den mapp jag kallar Foton. Sedan kan man skapa Album och plocka in bilder efter något tema. MEN orginalbilden varken flyttas eller kopieras genom detta. Albumen innehåller helt enkelt "länkar" till dina bilder. Det gör att samma bild kan förekomma i flera album utan att du för den skull belastar minnet med flera kopior. Raderar man en bild i ett Album så finns orginalbilden fortfarande kvar i sin mapp. Jag har tex ett album för Perenner, Rosor Sommarblommor Miljöer osv. En lättanvänd sökfunktion i programmet gör att det är jättelätt att hitta en bild man söker. Det finns säkert fler finesser också som jag inte klurat ut än. En finess är också att programmet är GRATIS