Ja, det är svårt med gränser. Speciellt i dagsläget måste ju chefredaktörerna ha stora bekymmer; även om de från början inte tänkt visa någon jämra rondellhund så har det ju nu blivit ungefär som den förra muhammed-affären från Danmark : en så stor historia att det nästan inte går motivera att INTE visa bilderna.
Mina föräldrar har inte internet. Eller, de använder det inte så mycket iaf. Det tog lång tid innan de kunde förstå vad Danmarks-rabaldret gällde - ingen tidning visade ju bilderna! Det var inte förrän SVT visade någon bild som de kunde se vad det hela gällde.
Samma här, en svensk konstnär har mordhotats av den i dagsläget mest kända terroristorganisationen. Likaså har en chefredaktör för en svensk tidning mordhotats. Svenska företag har hotats. Underliga krav från fjärran länder hörs om att vi bör ändra lagstiftningen, be om ursäkt, samt retroaktivt straffa konstnären och chefredaktören. Dvs, det ÄR faktiskt en stor fråga, oavsett hur fånig folk tycker rondellhunden är, och oavsett hur fult Vilks ritar, eller hur mediauppmärksamhetsintresserad han må vara. Och eftersom det är en så stor fråga, och det handlar om en fullt laglig bild, så vore det rimligt om i stort sett alla dagstidningar nu publicerar den. Jag förutsätter förresten att SVT redan visat rondellhunden, om än kanske inte inzoomad, men jag kan ha fel.
--------------------
zon2.5
|