Vi har religionsfrihet och det innebär att vem som helst har rätt att uttrycka sin tro utan att vara förtryckt. Det innebär inte att man har rätt att säga att enbart min tro är den rätta. Det innebär väl också att andra har rätt att uttrycka åsikter om religioner såväl positiva som negativa.
Var och en går in i sin kammare och blir salig på sin tro.
Att man vill ha respekt för sin egen tro innebär också att man ska visa respkt för andras.
Jag tycker nog att det är onödigt att inte visa respekt för andras tro genom nidbilder, samtidigt som jag tycker det är nödvändigt att dessa publiceras. Vet faktiskt inte vilken fot jag skall stå på.
Orsaken till att jag nog tycker de skall publiceras är att det faktist visar muslimernas intolerans och bristande respekt för andras religioner. Ingenting annat.
Om någon provocerade likadant med den kristna religionen skulle visserligen en del människor bli upprörda. Man skulle diskutera och debattera. Men den kristne skulle ändå så att säga inte skadas eftersom han är övertygad om att det går honom väl som troende i alla fall.Och han håller sig inom lagens ramar.
Motsvarade provokation mot muslimer innebär "dödsdomar" enligt muslims lag. Mordhot, flaggbränning, bibelbränning, förstörelse och hämnd.
För mig så gäller Svensk lag i Sverige. Ingenting annat. Den innebär att en person är skyddad att utöva sin religion. Den innebär föreningsfrihet, demokrati, jämlikhet, åsiktsfrihet, och skydd av svagare parter (läs kvinnor och barn). Denna grundlag innebär att även muslimer har rättigheter att utöva sin religion och ha åsikter.
Jag har personligen stor respekt för andras religion så länge de förtjänar, den dvs så länge de har respekt för andras religioner.
Tyvärr så visar allt detta att muslimer inte har respekt för andras religioner och ingen repekt alls för vår grundlag. Att gå till kriminella handlingar ursäktar ingen religion eller provokation mot religionen.
Så hur onödig jag än tycker att dessa provokationer är ( jag ogillar det mesta som är nedsättande mot andra människor) så är det ändå viktigt att man inte lägger locket på och låter bli att publicera.
Vi har yttrandefrihet och demokrati. Det innebär att även muslimer är fria att säga precis vad de vill. Det ska vi försvara.
Men vi skall heller inte blunda för att muslimer sätter muslimsk lag högre, utfärdar dödsdomar någonstans utomlands ifrån och att det inte är omöjligt att dessa genomförs i Sverige vilket strider mot Svensk lag.
Jag känner väldigt starkt för att Svensk lag och det skydd den ger oss Svenska medborgare ( födda i Sverige och utomlands, oavsett tidigare nationalitet och religion eller kön) skall försvaras och upprätthållas. Det är det enda som ger oss en fredlig och någorlunda säker tillvaro.
Och det är det som jag inbillar mig att denna provokation skall påvisa. Hur nödvändigt det är att upprätthålla Svenks lag och att påvisa att vissa människor inte är beredda att göra det i religionenens namn.
Visst är allt jag säger dubbelmoral, men jag känner mig kluven.
|