CITAT (Sofiia @ 18-09-2007, 12:47)

Du glömmer att det är en bonsai jag har hemma, inte en buske. Det står ju helt tydligt och klart att man inte ska ha den i fönstret för att det är för kallt! Det har jag själv märkt att den inte tål kyla, och då hade den varit hos mig redan länge.
Det enda jag kommentera var att det är en innomhus bonsai och sen kommer det världens lektion (som inte har hemst mycket med bonsai att göra heller), lite lustigt tycker jag!
jag har med haft en bonsai(kanske lika dan som din?!) som man köper till att ha inne ,den stod ute hela förra vintern i sin kruka och den va djup frusen den ska inte heller tåla frost den är nu i min trädgård och lever livet . hur kallt fick du i fönstret då fick du frost? och hur vet du att det inte va annat som gjorde att den mådde dåligt . hur såg bladen ut på din?? har du bild?
och om du nu säger att din inte tål kyla under +10c varför lever den då i dag ? och hur gör du för att den ska fortsätta leva i dina extrema kalla fönster ?
plus som jag sa, i den tråden du visade där va det att han hade den i köksfönstret där han satte en planta som fick två skilda temperaturer dvs drag från fönstret och värmen från köket vilket ingen växt mår bra av plus så hade han säker köpt den direkt från butiken vilket där va sommar i butiken men vinter i den ägarens fönster vilket gjorde att den fick en chock . och som du ser det du citerade in så stod där att övervattnig kan ge samma symptom så du vet inte säkert vad som gjorde att den mådde dåligt . dock har jag svårt att tro att det va kyla då man måste tänka logiskt då det va placerad inomhus i ett köksfönster .
och om du nu säger att din inte tål kyla under +10c varför lever den då i dag ? och hur gör du för att den ska fortsätta leva i dina extrema kalla fönstret ?
du ser ju själv på dom länkarna jag gav dig att den klarar hård frost .
plus det kvittar hur växten växer, den genetiska koden i cellerna ändras inte för att den är bonsai . klart den är kanske stressad som 'bonsai livet'. men har den väl invintrat och vilat så klara den lite torka plus behöver inte näring eller rot utrymme då den inte är i en tillväxt .
och en annan rolig sak , du menar att dom inte tål att ha kyla dvs under +10c men Ligustrum japonicum och Ligustrum sinense kommer ursprungligen från Kina och Japan med vintrar där det går under +10c , hur förklara du detta ? är dom ettåriga i Japan och Kina då eller om dom nu inte klara vintern där dom växer vilt .
Redigerat av flaxss: 18-09-2007, 15:30