CITAT (Sofiia @ 18-09-2007, 22:04)

Nej det står inget om temp för ja-a vad brukar man nu ha inne, kring 20.
Jag kolla dina länkar men dom har ju inte någonting med bonsai odling att göra.
Det var kanske 13-15 grader i fönstret, så jag flyttade bort den från fönstret. Och hur den kommer att överleva, jo jag bor inte längre på samma ställe så därför!!! Jag har som sagt ingen ute bonsai men de ska nog täckas in ordentligt eller sådana som vill ha kallt under vintern placeras i ett svalare förråd eller liknande med fönster.
Bra för din mamma då

hoppas den inte bara dör för henne.
för det första
nej det kvittar om den är bonsai eller buske dom tål lika dant ändå . lika dant för ute bonsai dom tål ju frost varför är det skillnad med dom man har inne och ute ?? du säger ju emot dig själv lite .
och för det andra läs vad jag skriver nu alla liguster arter skadas inte i en temp på +13c +15c .och säger du att den gör det så har du tyvärr fel . min mamma och pappa gillar japansk stil och dom gör inget med sina ute bonsaier som står i krukor ,dom står helt oskyddat i sina krukor hela vintern . den dör inte ,då den lever och frodas än, även då den haft kyliga nätter .
hittade detta på två danska sidor
''Ligustrum chinensis: Kinesisk liguster. Kan trives i en lejlighed med centralvarme. Skal have meget lys hele året rundt.
Kan også trives udendørs. Holdes jævnt fugtig hele året.''
och detta
''Placering/temperatur:
Udendørs eller i en stue. Kan placeres både i direkte sol eller i skygge.
Træet kan vinteropbevares i rum, hvor der forekommer frostgrader, men det vil så tabe bladene.''
dom menar den kan stå ute och under vintern både kyligt . men står den kallt så tappar den bladen som sen kommer nytt till våren ... då du hade den i ett kallt fönster tappade den (eller så hängig ut)/bladen vilket är naturligt och du trodde den mådde dåligt vilket den inte gjorde utan den började vila . så därför säger du att den inte tål att stå kallt för den mår dåligt men den mår inte dåligt den bara vilar .
så ditt träd vilade bara men du trodde den mådde dåligt . kan det vara så du har trott ?
för står den varmt- är den vinter grön
står den kallt - är den lövfällande där nytt kommer till våren
hur som helst klarar den stå bägge under vintern om man ger den extra ljuse om den står varmt .
så bägge har rätt , 
bara att den är lövfällande i kall temp
Redigerat av flaxss: 18-09-2007, 21:35