CITAT (lena:-) @ 20-09-2007, 23:54)

Tjuvsorsele?
Palt är mer än gott!
Tjuvsorsele ja... man brukar säga så... Bäst å köra fort igenom där annars stjäl de navkapslarna...Fast själv har jag faktiskt aldrig blivit av med nåt där
CITAT (krellus @ 21-09-2007, 08:04)

Helt rätt... gränser går nämligen vid Norrtull...
Pitepalt är oätbart. Här kommer en sann berättelse från då jag var liten grabb:
Mamma är från Pajala och gjorde Pitepalt till middagen.
Jag och brorsan kunde bara inte få i oss maten. Det gick bara inte...
Pappa kommer hem och säger något i stil med att:"Nu äter ni upp maten som mamma har gjort"(han växte upp i fattinga norrland under 30-40 talet och då äter man ta mig tusan barkbröd).
Han sätter sig ner, äter en tugga och utbrister: "Nej Maj, det här äter inte jag heller..."
Vilken lycka! Vi var räddade!

Hon lyckades alltså inte nå vidare?
Pappa kommer från Hälsingland, mot dalagränsen. Han äter palt, men inte med glädje. Han kan inte lära sig tycka om det ens efter dryga 40 år här uppe.
Första ggn mamma skulle göra palt blev han överlycklig och förväntade sig paltbröd eller blodpalt. Å så får han en grå klump på tallriken...
CITAT (Gillan @ 21-09-2007, 08:51)

Inte var jag mycket till Norrlänning inte, 27 % fick jag

. Jag var visserligen ursäktad pga att jag varken var född eller boende där, men jag vill ju va´både Skåning, Värmlänning och Norrlänning ju

. Det enda jag inte vill va`är Stockholmare

......
Men hör ni? Paltbröd och Pitepalt! Visst är det två olika rätter?? Pitepalt har väl potatis som huvudingrediens och paltbröd blod?
Eller är jag som vanligt ute och cyklar nu

Japp, palt är palt, och paltbröd är blodbröd.
Paltreceptet varierar, men jag har fått lära mig att det riktiga är på råriven potatis, vetemjöl och salt. Här nere använder man som regel hälften kornmjöl å påstår det är pitepalt. Vissa har kokt potatis, men då blir det ju kroppkakor.
Följde med en karl ett tag som brukade extraknäcka lite som lappdräng och fick då betalt i kött å så. Jag hade varit på kurs i umeå och satte mig direkt i bilen och körde dit när jag kom hem, hade blivit lovad palt och renkött. Märklig kombination iofs, men okej, jag gillar palt och jag gillar renkött. Kommer dit utsvulten, lyfter på grytlocket och får till min fasa se att det är blodpalt, och dessutom har han kokat köttet tillsammans med eländet!
Djävlar vad sur jag blev, han visste att han aldrig skulle få i mig blodpalt nånsin, och till råga på allt elände ska han förstöra köttet åxå