En sån underbar tråd! Ett sånt urkul test! Jag blev 18% norrlänning. Inte illa, jag som har levt hela livet inom Göteborgs kommun och det längsta norrut jag varit är Ekshärad i norra Värmland

Det här med palten. En sidogrej: För några år sen var maken och jag en vecka nere i Bamberg i Bayern. Där åt man kloss i stället för kokt potatis till maten. Det är ett annat namn för knödel/palt/kroppkakor. Maken har fått för sig att det inte går att äta knödel så jag höll tyst när vi hade beställt första gången och klossen kom in tillsammans med hjortragu. Urgott! När han upptäckte vad det var han åt så sa han inget mer om det. Allt slank ner! Det blev fler sådana rätter den veckan. Dom hade för övrigt väldigt god mat därnere och man drack öl till, inte vin. Gärna rökt öl dessutom (rauchtbier).
CITAT (Tosan @ 21-09-2007, 10:12)

Men det är ju knappt snö söder om dalarna ens.
När man åker 45:an ner på vintern, ser man tydligt snögränsen strax ovanför emådalen, mellan Orsa och Sveg. Sen blir det ju bara mindre och mindre
Snö? Det är sånt man ser på julkort. Vi köpte en snöskyffel när vi flyttade in i vårt hus för 27 år sen. Den är inte mycket använd. Men vi sliter rätt mycket på paraplyerna

Hoppsan! Hur gick det här till? Jag skulle svara på Tosans inlägg och så hamnade det i mitt förra. Hm.