CITAT (Blomstertanten @ 21-09-2007, 13:04)

Jag kan
inte för mitt liv begripa hur det kan skapa fler jobb att sänka A-kassa , sjukförsäkringen , tvinga svårt sjuka ut i arbete dom inte klarar , dra ner på arbetsmarknadsutbildningar m.m
Kan nån förklara det för mig ?
Tvivlar på det ! Men försök gärna !

Målet är att öka skillnaderna, genom att införa bidrag för hushållnära tjänster och minska arbetsgivaravgifterna för tjänsteföretag så vill man drastiskt sänka lönerna i tjänstesektorn. När man dessutom inte kan stämpla på deltid så tvingas många ha flera jobb, man kanske jobbar inom hemtjänsten på morgon och kväll och däremellan skall man städa hos någon välbärgad (fast det kan väl egentligen också kallas hemtjänst!). Företagen tillåts också ha längre tillfälliga anställningar, allt det här tillsammans med fri arbetskraftsinvandring från utomeuropeiska länder, kommer att trycka ned lägsta lönerna mycket.
Läs gärna Barbara Ehrenreich bok Barskrapad (Leopard 2001)
"En skakande skildring á la Wallraff av hur det är att leva som lågavlönad arbetare i USA. Boken är en uppgörelse med det s.k. amerikanska sysselsättningsundret och en skarp vidräkning med den nyliberala högerns idealisering av USA:s arbetsmarknad. Den kan även ses som en sanningsenlig presentation av den svenska högerns våta dröm om ett låglöneproletariat där det är omöjligt att leva på sin lön."
Maja Ekelöf har tur som slipper uppleva det här samhället.
Redigerat av KURT: 21-09-2007, 13:27