CITAT (Krolliljan @ 21-09-2007, 06:56)

Hade bestämt mig för att inte skriva i denna tråden eftersom jag ändå inte tror att det påverkar regeringen men jag kan ändå inte hålla mig.
Jag måste bara skriva hur illa berörd jag blir av ordet utanförskap.
Jag begriper inte hur man kan använda ett sådant ord om sjuka och arbetslösa. Har man aldrig varit sjuk själv, aldig varit eller känt en arbetslös?
Vad betyder det? Hur mycket ligger det i det? Betyder det empati så att vi ska öppna dörren och släppa in eller betyder det att de som är i utanförskapet ska ta sig in?
Ska vi skrämma in dem? Ska vi "straffa" in dem?
För mig är alla MED. Vi är alla med i en gemenskap. Vi ska alla ta hand om varandra, i upp och nergångar.
Jag tror att bra början på att få en förändring på fördelningspolitiken är börja bekämpa själva ordet utanförskap.
Ordet finns inte för mig.
På tal om utanförskap:
Man kan tänka sig ett inne ställe som café opera. De som är VIP-medlemmar kommer förbi kön och går rakt in (utan att passera gå). De blir vänligt bemötta och kan bära sig åt hur som hellst. Det är folk som är ”kändisar”, rika, har rika föräldrar snygga eller känner ”rätt” sorts människor. Är man inte VIP så är man utanför och får titta in genom rutan.
Detsamma gäller i samhället som helhet. Om man är ovan nämnda så får man lättare arbete. Man ska ha ett ”kontaktnät” som det alltid tjatas om. Man uppmanas att springa runt till ställen där dessa personer finns för att då få ett arbete. Att ngn går i god för en. Till ex gå med i en golfklubb. Det är alltså ens föräldrars plikt att vara rika eller åtminstone känna dessa rika personer annars är det kört. Man får stå UTANFÖR och titta in.
Att skapa ett ord som utanförskap är ett sätt att sätta en negativ stämpel med en negativ klang för att kunna ta till ALLA medel. För då är man ju snäll som hjälper dessa stackars utanförmänniskor.
Gällande fler karensdagar både gällande sjukpenning och a-kassa så är det ju självklart att folk inte blir sjuka då eller arbetslösa om de får sämre ersättning. VILKEN LOGIK