CITAT (Markus_H @ 25-09-2007, 13:29)

Det svåra med Israelbojkotten är att de israeliska varor man ofta ser i handeln är apelsiner och dadlar. Tllsammans med turismsektorn så går det ju att undvika men fruktexporten står för en ganska liten del av Israels BNP så det har ifrågasatts om effekterna är så kännbara? Svårare är det för vanliga konsumenter att undvika israelisk högtekonologi som datorkomponenter, programvara och försvarsmaterial etc.
Du har rätt i att intäkterna från frukten kanske inte är så stora, dessutom är ju ofta frukterna från ockuperat land vilket gör det än mer problematiskt - ska man köpa dem eller inte? En del hävdar ju att handel gör palestinierna starkare. Hur som helst, jag klarar mig utmärkt utan jaffa-apelsiner, utan israelisk chili, och utan israeliskt vin.
För egen del lägger jag mer pengar på frukt än på processorer, men förstår problematiken, det är svårare att bojkotta Intel än Jaffa

Angående OS i Kina så tror jag inte det spelar så stor roll egentligen. Om man menar allvar med en bojkott bör Kina, och många andra länder -exempelvis alla som krigar just nu, , snarare uteslutas och inte få tävla alls - som Sydafrika under apartheid-dagarna.