Hej! Kör det mesta med mina borderterrier och har sett hundar i samma storlek som din göra bra ifrån sig i grytet. Men då krävs det rejält med jaktlust och det är väl inget prioriterat område inom westie-aveln...
Däremot viltspår kan alla klara (har t o m sett whippetar, som ju normalt jagar med synen göra bra ifrån sig på spåret). Min dotters dvärgpinschervalp fick gå sitt första viltspår (utan blod men med rådjursklöv) när hon var 10 veckor sådär. Gick så bra, så.
Blod är lite krångligt att få tag på. I välsorterade mataffärer kan man ibland beställa fryst blod. Det är bra! Annars kanske det finns ett slakteri nära dig att kolla med. Be att få fryst blod, annars måste du röra, röra och åter röra så att det inte koagulerar (jag vet, lite äckligt är det).
Läs mer på t ex brandman Tommys sida:
http://www.tommy.lundgren.com/hundtips/viltspar.htmSjälv använder jag sällan blod utan drar oftast bara en klöv i skogen. Vill du så småningom tävla är det däremot bra att gå några spår enligt provreglerna. Är din hund inte så van vid blod kan de bli FÖR taggade...
Hur som helst, roligt är det och är din hund duktig kan den göra nytta vid t ex trafikolyckor.
Du kan också lägga "människospår" till din hund. Mina har inget problem med att skilja det ena från det andra. Ev kan du använda olika slags selar/halsband så hunden förstår vad som väntas av den. Människospår är lätt: Bestäm var det ska börja och märk ut stället, sparka gärna upp lite också. Gå rakt fram så långt som det passar, sväng åt något håll (så att du sedan ser att hunden följer dina steg) och gå en bit till. Lämna en liten hög godis vid spårslutet. Gå hem och vänta en stund

Ta med hunden till spårstart, sätt på selen, sätt hunden en liten bit ifrån, gå fram och titta ordentligt (nosa och känn!) prata intresserat och lite upphetsat så hunden förstår att det är något särskilt på gång (d v s samma som vid blodspårsstart). Kommendera "spåååår" och peka på spåret. Hunden kommer garanterat tycka du är konstig men följa din doft och bli rikligt belönad!
Ha så skoj!