kerstin:
Proletäriseringen av kvinnors arbete har inget med könet att göra, utan med yrkesgrupperna som sådana. Män siktar vanligtvis högre på karriären och kvinnan kliver inte fram och tar för sig. Där har du anlednigen och den har inget med diskriminering att göra. Tjänsterna som sedan finns kvar hamnar då ofta inom den offentliga sektorn som länge (spec vården) har varit tuff både för män som kvinnor.
"Feminism handlar inte om att tycka synd om det ena eller andra könet ... De vill förändra
det samhälle som värderar mäns arbete, hälsa, fritid högre än kvinnors"
-Tanken är ju god men du måste se till verkligheten, hur ser feminismen ut idag egentligen? Jag har tidigare slagit hål på ett argument och jag tror mig kunna slå hål i betydligt fler. När ska man lära sig att hålla sig till sanningen och låta bli den svarta penseln? Denna svartmålning som sker är ju rent löjeväckande!
Varför skulle inte föräldraledigheten vara ett bra exempel, när kvinnan vill vara hemma och amma blir det ju ganska självklart att mannen jobbar. Du kan inte säga "inget bra exmpel" åt alla exempel som sätter kvinnans behov först och sedan bara lägga fram de som sätter mannen främst.
"De flesta män får en pulssänkning när de kommer "hem" från arbetet för att "vila sig"
de flesta kvinnor får en pulsökning eftersom nästa skift -dvs "hemmaskiftet" tar vid "
Du utgår ifrån att alla män och kvinnor har indentiskt krävande förvärsarbeten samt indentiska kunskaper vad gäller allt som rör hemmet och familjen. Men så är det mkt sällan, och därför blir fördelningen av "hemmaskiftet" inte alltid jämnlikt i detalj. Du kan inte bara räkna vem som diskar oftast, för att ge en rättvis bild måste du även räkna ALLT som bidrar till hemmet. Och det kan vara allt ifrån att serva bilen till att jobba över.
lilla mamma: Jag gör allt för att undvika att vara överens med dig

men jag håller med dig där självklart ska familjen själv få välja! Det fungerar alldeles ypperligt om man skall tro alla rapporter, kvinnan vill vara hemma mer och mannen vill jobba mer. (generellt sett och i förhållande till varannadra) Lösningen förefaller då ganska enkelt vid fördelningen.
Vänsterpartiet saknar i många fall verklighetsförankring och så även i denna. Istället för att uppmuntra ett klart och tydligt fungerande system försöker man motverka detta! För kvinnans skull? knappast.... Men vi har ju alla sett hur förpestad Gudrun Schymans politik är. Först påstår hon att alla ska dela lika, för att sedan själv roffa åt sig av skattebetalarnas pengar...