CITAT (Pirum @ 01-10-2007, 23:14)

Luras och luras, i början när systemen byggs upp är de inte optimerade. Det blir bättre efterhand, speciellt om vi redan lärt oss sortera. Men man bör tänka två gånger, skölja ur paketen med kallvatten och inte varmvatten exempelvis. Hur bra är det att skölja ur ett yoghurtpaket med 3 liter varmvatten? Hur mycket energi har gått åt för att värma vattnet? Får man igen energin om man eldar upp yoghurtpaketet, eller gör tidning av det?
Att skölja ur mjölkkartonger etc retar jag mig på något otroligt. Jag fattar inte varför man aldrig har gjort en miljökonsekvensanalys av återvinningen av mjölk/yoghurtpaket för att se vad som är bäst. visst kan man skölja ur paketen med kallvatten men framför allt yoghurt kräver nästan varmvatten för det löses inte upp annars om det sitter intorkat i toppen av paketet. hur miljövänligt kan det vara att spola ut flera liter varmvatten för att få loss det? Iofs värms mitt hyreshus av fjärrvärme från biobränsle men och andra sidan så borde det bli en del förluster av energi på vägen när jag spolar vatten i kranen för ledningsnätet är långt. för att få varmt vatten måste jag först låta kranen rinna så mn spolar ut ljummet vatten sen blir det varmt. undrar om man inte gör åt massa varmvatten helt i onödan för det. Hade varit bättre om förpackningsinsamlingen kunde lösa detta på bättre sätt, tex att kartongerna samlas in, hackas i bitar och renas i någon anläggning där "diskvattnet" kan återcirkulera. Man behöver inte slösa rent dricksvatten på att skölja ur matrester.