Det är ju fruktansvärt vad dessa äckliga djur kan ställa till med. (Dom är inte ens söta, i motsats till vad många har för sig - tre stycken på rad ihjälbitna av grannkatten i våras på vår grusgång;
stora, svarta bestar med långa gula tänder kunde vi skärskåda på mycket nära håll och det var som sagt ingen trevlig syn! (Vattensorkar är långsamma och kan lätt springas ifatt och slås ihjäl om man råkar se någon ovan jord. Det förklarar varför katten lyckades bita ihjäl alla tre nästan på en gång!)
Vi har upptäckt gångar lite varstans runt tomten som gränsar till en skog med sankmark. Jag har köpt ett par skrämmor som är batteridrivna och dom för oljud och vibrationer ner i gångarna. Jag vet ännu inte hur sorkarna uppfattar detta. Skrämmorna fungerar fortfarande trots att det varit köldgrader vissa nätter men kanske batterikapaciteten sjunker i vinter. Röret som sticker ner i gången är täckt och kan inte skottas igen av djuren, men kanske själva sorkgången under röret? (Skrämmorna köptes av en firma som heter Conrad elektronik och är från Malmö. Kostade 149:- styck.)
Vad jag skulle vilja veta är vad för slags sorkmedel som "lämås" nämnde i sitt inlägg? Som man skulle dränka in trasor med och peta in i gången??? För här får man nog bereda sig på att ta till både det ena och det andra, av alla inlägg att döma!
Hälsningar och tacksam för svar!
Siv