Lite till, hittade på hemsidan Trollhättans kommun:
"Förenkling i sorteringssystemet fr.o.m. 2007-01-01
Nya krav från myndigheter har visat att det nu är dags att plocka bort den övriga påsen i röd/gröna systemet.
Systemet kommer i fortsättningen att bestå av två fraktioner, grön påse för organiskt lättnedbrytbart avfall (matavfall) och röd påse för övrigt avfall.
Förpackningsmaterial som tillhör producentansvaret (förpackningar och tidningar) ska som tidigare samlas in via våra återvinningsstationer.
Avsikten är att inget i fortsättningen kommer att läggas på deponin (soptippen).
Var skall ej brännbart avfall som kattsand, keramik, spegelglas m.m. läggas?
- Det skall läggas i den röda påsen (brännbara fraktionen). Våra plockanalyser visar att mängden av ej brännbart avfall är liten i förhållande till det brännbara och kommer inte att vålla några problem i förbränningsanläggningen. Det som inte är brännbart kommer så småningom att hamna i askan. "
Wilma igen;
(vi hade tidigare tre påsar att lämna i soptunnan, numera bara röd + grön).
Hett tips! Blommjord får INTE läggas i den gröna påsen. Alltså, jag repeterar, blommjord får inte läggas i den gröna (komposterbara) påsen
Var den ska läggas tror jag mig minnas är brännbara påsen. Helt logiskt. Ihop med spegelglaset då...
Dessutom är det jättespännande att resa bort en helg och bo på vandrarhem eller så. För då visar det sig snabbt att kommunerna har olika uppfattningar om vad som heter vad och som ska läggas var. Vi har mjukplast respektive hård plast sortering. Eller, ja, hade då, för nu är den ena brännbar. Vad som är mjuk eller hård plast varierar i sverige. Kan någon skriva handboken "sveriges alla källsorterins regler, kommun för kommun år 2007"

Jag som behöver stressa av klarar defenitivt inte av detta strul längre och jag vill ju göra rätt!!
Wilma