Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosa Rugosa, Söker plantskola i Skåne med stort sortiment
          Aqvakul
          Inlägg 07-10-2007, 12:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hej!
          Planerar att plantera ett "buskage" med lite olika Rosa Rugosa. Är det någon som har tips på en lämplig plantskola i Skåne?
          Mvh
          Anders Lundqvist

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna NV Uppsala
          Inlägg 09-10-2007, 05:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 387

Du får nog förbättra jorden en hel del om det är torrt, sandigt och magert. Den vilda rugosan, och närabesläktade antar jag, klarar ju sand jättebra. Finns karminrosa och vitt. Skulle gissa att den magnifika Hansan klarar sig också. liksom den dubbla vita Blanc Double de Coubert. Med Hansa och BDdC får du väldoft till tusen.

Sen finns det jättemånga sorter och hybrider. Skulle tro att några av dem kan vara lite mer krävande när det gäller jorden, men det vet jag faktiskt inte. har lera själv, så jag har det omvända problemet att lätta upp jorden.

Några favoriter:

Vitt: Louise Bugnet, Lac Majeau, Souvenir de Philemon Cochet. Henry Hudson som blir låg och bred.

Rosa: George Will (doftar kryddnejlika), Therese Bugnet, Martin Frobisher. Sarah van Fleet har en fin ljusrosa färg men hon fryser ner en del hos mig så jag vet inte hur en uppvuxen buske ser ut. Fru Dagmar Hastrup växer lite lägre (har för mig att hon klarar sandigt och torrt också). Ritausma, pärlemorskimrande ljusrosa, kan bli jättestor.

Har sett tipset att kanta planteringsgropen med tidningar för att behålla fukt och näring lite bättre, och sen förstås fylla på med lämplig jord. kanske köpt rosjord, den lär innehålla lite lera.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon