Oj vad många svar! Och jättefina förslag! Kul att tråden blev till glädje för fler än mig!
Det där rödbladiga judasträdet verkar onekligen mycket intressant! Framför allt om det inte är så vanligt...! Jag bor utanför Sjöbo (mot Lund), nästan uppe på åsen. Enligt vissa zonkartor är jag i zon II, enligt andra är ju hela Skåne zon I. Huset läar väl en del, carporten med, men det verkar vara ett icke blås-tåligt träd...? Vad tror du Anders? Var kan man köpa detta fina träd i så fall? Och är det hutlöst dyrt?
Ullungrönn står med på önskelistan, men den ska få hålla brevlådan sällskap, lika så en kopparlönn, men den vill jag ha nästan direkt utanför dörren. Häggmispel har jag redan en, inte för att den ser ut som en häggmispel direkt, men jaja, får väl se vad det blir av den till våren... Alla andra häggmisplar i området är redan röda, min är fortfarande grön...
Jag har planerat in en magnolia 'big dude' också, mest för att maken tycker att det är coooolt med stooora blommor...
Här finns liksom inget som skuggar och tomten bestod tidigare av 11 jättebjörkar så här känns torrt och bränt på sommaren. Trevligt eftersom jag kan frossa i träd!