CITAT
Mina cercis frö kom från K walek .. jag misstänker att de hade nordlig provinens
Å andra sidan -var jag nog en usel odlare på den tiden .. kanske man skulle ge sig på den en gång till .. fast hur många sorter kan man så eg ..HAHA .. jag har listor långa som jultomtens redan
Tycker absolut att du ska prova igen om du kan få tag på annat frömaterial! Fast i ärlighetens namn tror jag inte att det är så stor chans att lyckas i din zon. Misstänker att problemet i första hand är att somrarna och höstarna är för korta och kyliga för att trädet ska kunna uppnå full härdighet, och det är ju svårt att göra något åt. Mitt träd fortsätter växa rätt sent på säsongen och verka också avmogna sent. Även i de allra nordligaste delarna av artens naturliga utbredningsområde är sommarsäsongen avsevärt mycket längre och varmare än någonstans i Sverige. Här i Skåne spelar det inte lika stor roll som i norra Sverige om full härdighet inte uppnås eftersom vintrarna är så pass milda. Men visst vore det kul om man kunde hitta någon extra härdig proveniens som funkar längre upp i landet också! Upp till zon 3-4 borde väl inte vara helt omöjligt. Kanske går det att specialbeställa frö från artens absoluta nordgräns av någon kanadensisk fröfirma, t ex Gardens North?
CITAT
Det där rödbladiga judasträdet verkar onekligen mycket intressant! Framför allt om det inte är så vanligt...! Jag bor utanför Sjöbo (mot Lund), nästan uppe på åsen. Enligt vissa zonkartor är jag i zon II, enligt andra är ju hela Skåne zon I. Huset läar väl en del, carporten med, men det verkar vara ett icke blås-tåligt träd...? Vad tror du Anders? Var kan man köpa detta fina träd i så fall? Och är det hutlöst dyrt?
Svårt att säga om det kan fungera. 'Forest Pansy' är ett ovanligt träd och jag tror att det finns ytterst lite erfarenhet av att odla det i vårt land, så det är ju lite av en chansning. Klimatet på Skånes åsar är lite sämre än i låglandet (kan nog stämma med zon 2 om det är högt beläget), men lokala förhållanden har minst lika stor betydelse. Skyddat läge och lätt jord förbättrar förhållandena avsevärt. Trädet är visserligen inte överdrivet vindkänsligt, men blåsigt läge gör bland annat att det blir kallare och i det här fallet gäller det antagligen att ordna så varmt läge som möjligt, inte minst under sommaren. Blåst är med andra ord inte bra. Skydd mot den dominerande vindriktningen (sydväst till väst) under sommarsäsongen är viktigt för att få upp temperaturen. Under vintern är skydd mot de kallaste vindarna också viktigt, vilket i Skåne brukar innebära skydd mot vindar från nord till nordost. Har du lätt jord, gärna sandblandad, skydd mot nämnda vindar och dessutom ett riktigt soligt söderläge kan det kanske fungera. Om inte tror jag att det är mindre chans. Fast helt säker kan du inte vara utan att testa, vilket dock kan komma att kännas i plånboken eftersom det inte är ett billigt träd. Minst 400-500 kr får du nog räkna med att få betala för ett exemplar på dryga metern. Tidigare i år har Åkarps Allväxtcenter längs gamla vägen mellan Malmö och Lund haft detta träd till försäljning.