Jag har en liten rabatt (ca 1,5 kvm) i österläge i zon 3 intill min entré. Jag vill göra något helt nytt där och gärna börja nu i höst... Funderar på en liten buske... Tänkte mig först en uppstammad syren Beauty of Moscow, men tror att det blir lite "fjompigt". Om jag väljer en "vanlig" Beauty, men håller den ganska liten, kommer den blomma då? Tar gärna emot förslag på träd/buskar med vita eller svagt rosa blommor, gärna fina året om. Sen funderar jag på perenner i rabatten. Tänker mig ca 6 sorter tillsammans med trädet/busken. Tänker att allt ska gå i vitt för att binda ihop det plottriga. Sen undrar jag om marktäckare. På andra sidan entrén har jag bara en ros med Vintergröna under. Bör jag välja vitergröna på denna sida med, för att binda ihop? Eller kan jag ta en annan marktäckare? Myskmadra, spetsmössa är två som jag fundrar på . Hur fungerar det med marktäckare kontra perenner. Kan de kväva varandra? Men visst måste man kunna ha marktäckare runt perenner, eller är det bara under buskar?
Perenner jag tänkt mig: Tovsippa, löjtnatshjärta, rudbeckia, stjärnflocka, silverax, höstanemon. Andra tips eller komentarer till hela bygget?
|