Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dahlior, Är det dags ?
          pixieangel
          Inlägg 09-10-2007, 18:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 8 024

Hejsan

Jag har aldrig innan haft Dahlior men min granne ville bli av med 14 m rabatt och tyckte jag skulle testa dom. Givetvis sade jag inte nej och den var Dahlior i alla färger och rötterna var enorma, stora knölar.

Och han sa även glöm ej bort att ta upp dem när frosten kommer.
          Nu inatt så var vi nere på 0 grader och det var kallt som bara den men alla plantorna blommar för fullt.
          Så vad gör man ?
          Klipper man bort blommor och stjälkar och sen lägger ner knölarna i källaren eller låter man de stå tills de själva vissnar ner även om det innebär att de står ute när det är kallt?

Och nu när man gräver upp dem är det då man skall dela dem om de skall förökas eller väntar man till våren ?

Hoppas någon kan hjälpa mig med alla frågor för jag vill ju inte att de skall dö i kylan.

Tack på förhand

Mvh
          Susanne

Zon 2

Bifogad fil  dahlialila.JPG ( 16.25k ) Antal nedladdningar: 13

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2007, 18:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

knölarna kan vara i marken i åtskilliga frost nätter , dahlior kan vara i marken så länge den inte är tjälad vilket menas att dom kan övervintra i Falsterbo där det oftast inte blir djup tjäle . jag själv ska försöka övervintra dahlior ute i vinter i marken hos mig annars då inne frostfritt och torrt

Redigerat av flaxss: 09-10-2007, 18:42

Citera
          inglan
          Inlägg 11-10-2007, 07:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 292
          Medlem nr: 5 092

CITAT (flaxss @ 09-10-2007, 19:40) *
          knölarna kan vara i marken i åtskilliga frost nätter , dahlior kan vara i marken så länge den inte är tjälad vilket menas att dom kan övervintra i Falsterbo där det oftast inte blir djup tjäle . jag själv ska försöka övervintra dahlior ute i vinter i marken hos mig annars då inne frostfritt och torrt

Sant, jag hade glömt några knölar hos mig i zon 3 som kom upp i våras, överraskad och glad blev jag! smile.gif
          Jag har ett år nästan spettat upp dahlieknölar som överlevde, men att se vilken färg det en gång var på blommorna när de är helt nerfrusna, det är helt omöjligt, alla är bruna... laugh.gif
          Så vill man ha lite ordning på höga, låga, färger mm så får man allt gräva upp dem snart efter att blad och blommor frusit.

Hälningar Inglan

--------------------

odlar i zon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon