Jag tycker att flera bra argument som pekar åt olika håll kommit upp här.
Det finns gränsöverskridande verksamheter också, som jag tycker att både jag, Adrian, Tor och kanske fler hamnar i; att man har ett intresse som man också driver betald verksamhet i.
Hos många växer en hobby till något man så småningom börjar sälja eller sköta tjänster i. Mitt trädvårdsarbete är ett sådant exempel, men med fortsatt stort obetalt engagemang som förut. Jag behandlar, beskär, svarar på frågor och deltar i trädvårdsdiskussioner som förut, med skillnaden att jag sedan fem åt tillbaka också beskär för betalning. Hos vissa växer det kommersiella och blir större än det obetalda arbetet, men så är det inte för mig. Trädfrågor är alltför engagerande för att jag ska vilja fundera över hur jag ska göra kommers av det. Men för andra kan det säkert också vara tvärtom: Man får en affärsidé och driver ett företag, och blir sedan intresserad av frågorna utöver företagandet kring verksamheten som gör att man ägnar det mycket obetald tid.
Både Tors och Adrians verksamheter lyser av entusiasm och känns mer som personliga engagemang som de vill dela av sig med än som företag som har en strikt uppdelning mellan arbete och fritid. Om deras affärsverksamheter gynnas av input härifrån så inte mig emot.
--------------------
|