CITAT (Sailor Pluto @ 16-10-2007, 13:59)

På ett dagis (jaja, förskola
) där en bekant jobbade fick barnen bre sina smörgåsar själva. "Ja, det låter väl bra!" tänker ni kanske nu. Barnen bredde smörgåsarna helt själva, slickade av smöret och tog sedan nytt smör på den avslickade mackan. De använde samma smörkniv och smörask hela tiden tills den var slut
. Personalen sade inte ett ljud om det hela. Det får de inte göra på sonens dagis. När smöret är slut är det slut, då får man äta macka utan smör.
CITAT (Cacki @ 16-10-2007, 16:48)

Å ena sidan.
Visst reducerar man smitta genom att inte låta en massa människor ta i samma redskap vid måltiderna. Undersökningar gjorda av sjukhushygieniker visar på det. Och då gäller det vuxna människor som man tycker borde veta bättre.
Å andra sidan.
Barn ska bli utsatta för infektioner emellanåt för att kunna bygga upp sitt immunförsvar. Får dom inte det slår det tillbaks senare i livet då symtomenoftast blir kraftigare.
Ibland undrar man faktiskt om denna rädsla för att barnen ska bli sjuka egentligen bottnar sej i att de då blir lite obekväma eftersom man då är tvungen att vara hemma från jobbet och ta hand om telingen. Allt är så himla fixerat vid arbetslivet nu för tiden så även barnen blir drabbade.
Du har så rätt så... Ett barn ska ha över 30 förkylningar under sina första levnadsår för att bygga upp ett fullgott immunförsvar...
CITAT (Hannele @ 16-10-2007, 17:17)

Alla har 18 månaders betald föräldrarledighet, som man delar med pappan (de ammar sällan).
Och man ammar inte stora barn hela dygnet, kanske morgon och/eller kväll.
Är det klart det där med föräldraförsäkringen?
Vi fick iaf 390 dagar, och tar man ut alla gör man sig ett sårarsel. Dagis är nämligen stängt ett par dagar varje termin. De dagarna får man inte tillfällig föräldrapenning för, utan man får ta ut föräldrapenning, semester eller låta barnet va hos nån annan. Hur länge de dagarna räcker beror ju väldigt mycket på hur lite man har råd att ta ut, en del måste ta ut 7 sjukpenninggrundande dagar varje vecka, då räcker de inte länge alls.
Och om jag inte missminner mig så hade barnet inget på dagis att göra när de nyss lämnat bröstmjölken. Det anser jag att de gjort när de inte ammar längre, alls.