|
Gamla trotjänare, Billigt eller dyrt (ämnesflytt) |
|
|
|
16-10-2007, 21:58
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
GM, Ford eller Mopar. Ett annat forum började spåra ur, så jag flyttade det helt enkelt hit istället. CAdillac har en förmåga att göra saker väldigt bakvänt och speciellt. Därför är det en förhållandevis dyr bil, när delarna skall till. En -59:a Cadd har t.ex. speciella fälgar. Det går inte att ta en 60:a fälg och sätta på, för då fastnar trummorna. -59:an har bakåtvända blinkers i den lilla krombiten ovanpå skärmen, så föraren ska se åt vilket håll han blinkar  Snacka om att göra en dyr lösning. På Mopar kan man i regel plocka det mesta på karosserna mellan bilarna i samma årsmodell. Mycket på chassina. HAlva motorerna går att plocka mellan varandra o.s.v. =billiga delar. När det gäller ford, så vet jag att Chryslerkoncernen tillverkar en väldig massa slitdelar och säljer till fordägare för en billig peng. Pentastjärnan sitter där på en grön förpackning, men det står inte Mopar på. Just nu kommer jag inte på vad det står på de förpackningarna, Men det var ju ett känt faktum redan för 93 år sedan, när bröderna Dodge sa: Att en dag kommer även fordägare att vilja köpa en bil...
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
16-10-2007, 23:28
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjligt att få tag i mittenknuten till Imperialen. Endast på -56 till -56. Verkar inte finnas varken NOS eller new market heller. Får väl byta till -57:ans kardan antagligen. Tråkigt nu när hela bilen är matching numbers. Men det är ju sånt man får leva med. Egentligen är det ju tur att fordarna ändå finns. Utan dem hade varken GM eller Chryslerkoncernerna funnits idag. Det är ju ändå hos Ford de riktigt stora har vuxit upp. Chrysler arbetade ju faktiskt på fordfabriken först, sen var han ett tag på Oldsmobile innan han började tillverka sina egna bilar. Nu har jag inte så stora kunskaper om GM, men om jag inte har helt fel, har en av de stora designerna på Cheva gått fordskolan också. Idag har sen alla tre gått in på europamarknaden, för att ge sig själva en liten skjuts uppåt. Men som det ser ut idag, är väl ford på väg att ge upp volvo (antagligen) och Chrysler ger väl daimler på båten. Men dessa övningar har ju gett fler fördelar för oss yankiebilsfolk. Ännu mer billiga delar på en redan stor marknad. Ska vi sen vara riktigt krassa när det gäller ekonomi och livsanda. Hur många kan lätt bygga om sina bilar till gengas, eller andra alternativ, den dagen bensinen tar slut? Jo vi gamla inbitna "motorburna ungdomar"
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:07
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 00:28)  Ska vi sen vara riktigt krassa när det gäller ekonomi och livsanda. Hur många kan lätt bygga om sina bilar till gengas, eller andra alternativ, den dagen bensinen tar slut? Jo vi gamla inbitna "motorburna ungdomar"  Japp, men då är nog en galvad Audi med 1.8l förgasarmotor mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, om än inte lika kul  Mer lättskruvad bil är svår att hitta, reservdelar finns i övertal pga VW-koncernens storlek här i Sverige. Visst, Volvo 240 är lätt att skruva och hitta delar till också, men den drar ju typ 30% mer bränsle och rostar tyvärr oftare sönder  Vi har en gammal grålle-traktor. Bensindriven  Går att köra på nästan vad som helst, fotogen och tusan vet allt. Den kommer säkert att överleva mig själv, jag kan tänka mig att jag om 50 år fortfarande använder den för att förbereda potatislandet...med viss reservation för att bränslepriset då antingen är enormt högt, eller att det är kriminaliserat att använda förbränningsmotorer.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
17-10-2007, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem sedan: 31-05-2007
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 10:07)  Japp, men då är nog en galvad Audi med 1.8l förgasarmotor mycket bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, om än inte lika kul  Mer lättskruvad bil är svår att hitta, reservdelar finns i övertal pga VW-koncernens storlek här i Sverige. Visst, Volvo 240 är lätt att skruva och hitta delar till också, men den drar ju typ 30% mer bränsle och rostar tyvärr oftare sönder  Vi har en gammal grålle-traktor. Bensindriven  Går att köra på nästan vad som helst, fotogen och tusan vet allt. Den kommer säkert att överleva mig själv, jag kan tänka mig att jag om 50 år fortfarande använder den för att förbereda potatislandet...med viss reservation för att bränslepriset då antingen är enormt högt, eller att det är kriminaliserat att använda förbränningsmotorer. Nja, jag undrar det...Tror du den där audin går om 30 år? Och de enda delar som är billiga till den är väl möjligtvis begagnade. Iaf om man jämför med de vanligaste jänkedelarna. Och nog måste det va i södern som 240 rostar fortare än audin, eller? Men Grållen, den ska du va rädd om. Den är liten och nätt, men otroligt användbar och tål det mesta. Vill ha!
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
17-10-2007, 10:24
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Tosan @ 17-10-2007, 10:14)  Nja, jag undrar det...Tror du den där audin går om 30 år? Och de enda delar som är billiga till den är väl möjligtvis begagnade. Iaf om man jämför med de vanligaste jänkedelarna. Och nog måste det va i södern som 240 rostar fortare än audin, eller? Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ändå, precis som de flesta andra bilar skrotas de när folk inte "orkar hålla på" med dem längre. Men jag hade en Audi 100 1.8 som gick strax över 43 000 mil, de enda motorproblemen jag hade var att förgasarfoten fick en spricka. Lättfixat. Drog ca 0.6l/mil på motorvägen. Inte direkt rostig heller, förutom efter en krockskada i bakänden - det var det som tog livet av bilen till slut. Nu är den reservdelsbil. Volvo 240, som jag också haft erfarenhet av (2* modell 1982, 1*1987), är rena rostmagneten jämfört med Audi. Likaså min gamla Amazon, en mycket gedigen och bra bil - förutom rosten då. Och salt i södra Sverige är ett problem, men jag vet inte om bilarna blir så vådligt mycket mer kortlivade här än i Frankrike eller Kiruna. Men det jag menar är att om jag i en framtida 'krissituation' måste förlita mig på en bil som går billigt och är lättfixad, så är en Audi 1986 med 1.8l förgasarmotor ett bra val. Och jag talar om begagnade delar ja, men nästan alla reparationer man får göra är ju bromsar, lampor, lite rostig-ljuddämpar-fix, etc. Sällan man måste gå in i motorn, och lager, etc, går nog att hitta. Man får köpa en sönderrostad Golf 1.8 och ha som reservdelsbil helt enkelt  Jag är en stor vän av att "allt var bättre förr" och "kvaliteten idag är sämre", men, när det gäller just bilar så är mycket bättre. På 90-talet hade Audi, Volvo och en del andra skaffat sig rätt bra rostskydd faktiskt. De flesta moderna bilar kan gå 10000 mil utan att göra annat än fylla på bensin och lite olja. Men ett fel med 90-talarna, och senare, är ju att de är så datorberoende, sånt är ju alltid en osäkerhetsfaktor. Synd att man ser så få gamla bilar idag, i daglig trafik alltså.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
17-10-2007, 12:17
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem sedan: 05-03-2004
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Pirum @ 17-10-2007, 11:24)  Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ändå, precis som de flesta andra bilar skrotas de när folk inte "orkar hålla på" med dem längre. Men jag hade en Audi 100 1.8 som gick strax över 43 000 mil, de enda motorproblemen jag hade var att förgasarfoten fick en spricka. Lättfixat. Drog ca 0.6l/mil på motorvägen. Inte direkt rostig heller, förutom efter en krockskada i bakänden - det var det som tog livet av bilen till slut. Nu är den reservdelsbil. Volvo 240, som jag också haft erfarenhet av (2* modell 1982, 1*1987), är rena rostmagneten jämfört med Audi. Likaså min gamla Amazon, en mycket gedigen och bra bil - förutom rosten då. Och salt i södra Sverige är ett problem, men jag vet inte om bilarna blir så vådligt mycket mer kortlivade här än i Frankrike eller Kiruna. Men det jag menar är att om jag i en framtida 'krissituation' måste förlita mig på en bil som går billigt och är lättfixad, så är en Audi 1986 med 1.8l förgasarmotor ett bra val. Och jag talar om begagnade delar ja, men nästan alla reparationer man får göra är ju bromsar, lampor, lite rostig-ljuddämpar-fix, etc. Sällan man måste gå in i motorn, och lager, etc, går nog att hitta. Man får köpa en sönderrostad Golf 1.8 och ha som reservdelsbil helt enkelt  Jag är en stor vän av att "allt var bättre förr" och "kvaliteten idag är sämre", men, när det gäller just bilar så är mycket bättre. På 90-talet hade Audi, Volvo och en del andra skaffat sig rätt bra rostskydd faktiskt. De flesta moderna bilar kan gå 10000 mil utan att göra annat än fylla på bensin och lite olja. Men ett fel med 90-talarna, och senare, är ju att de är så datorberoende, sånt är ju alltid en osäkerhetsfaktor. Synd att man ser så få gamla bilar idag, i daglig trafik alltså. Det där med kostnaderna är nog som både jag och Tosan menar: komplett avgassystem till Chrysler/GM 90-talare kostar med arbete runt 3 lax. Då har vi inte kommit till första kröken på en Volvo. CAbbmotorn rasade=800:- för en ny. Lägg till en nolla till Saab (är visst samma motor?!) Det var två exempel. Skulle nog kunna rada upp hur många till som helst. Men det lustigaste är att priserna på nytillverkat till våra femtiotalare, är inte högre. Komplett rostfritt avgassystem till Dodge -57 (dubbla rör) 4700:-, fast då får jag montera själv. Det går inte att andas rostfritt system till en WV utan att gå i konkurs i samma mening. Nä mer gamla gedigna fordon på vägarna.
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
MariaS Gamla trotjänare 16-10-2007, 21:58 Tosan -59 coupe deVille har dessutom egna framhjulslager... 16-10-2007, 22:24 Tosan Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjl... 17-10-2007, 09:00    Tosan Nja. De flesta Audisar blir inte mer än ca 20 år ä... 17-10-2007, 11:10     Pirum Det där med kostnaderna är nog som både jag och To... 17-10-2007, 12:42      Tosan Det är sant, fast, hur ofta byter man avgassystem,... 17-10-2007, 15:31       MariaS Fast å andra sidan betalar jag väl nån krona mer i... 17-10-2007, 15:53 Tobe3 Fast ibland spricker linan. Det verkar stört omöjl... 16-10-2007, 23:32 MariaS Nja, dagens bilar vill väl till, med sina kattar o... 16-10-2007, 23:42 Gossen Ruda Gamla bilar och annat är och kommer att vara lätta... 17-10-2007, 06:58 MariaS Vad är "mopar" förresten?
MoPar står fö... 17-10-2007, 09:05 Gossen Ruda Trodde mopar var något slang men har lärt mig någo... 17-10-2007, 09:09 MariaS Trodde mopar var något slang men har lärt mig någo... 17-10-2007, 09:16 MariaS Kom att tänka på att jag kan ju alltid ladda upåp ... 17-10-2007, 09:26 Tosan Visst är de underbara! :)
Ska se om inte jag ... 17-10-2007, 10:06 skogstroll Visst är de underbara! :)
Ska se om inte jag ... 17-10-2007, 10:30 Tosan Ja, du har ju en cab, då kommer du upp i samma kla... 17-10-2007, 19:25 MariaS Ja, du har ju en cab, då kommer du upp i samma kla... 18-10-2007, 09:52 Tosan Ja...tänkte inte på det :rotfl: Sen är det ju så a... 18-10-2007, 10:59 MariaS Tänkte bara nämna att jag har bytt cabben på LeBar... 24-10-2007, 16:52 Tosan Ja det var ju inget att bråka om. Har du lämnat in... 24-10-2007, 16:58 MariaS HAr aldrig bytt en cabbe förut, så själv hade jag ... 25-10-2007, 08:54 Tosan Svårigheten ligger ju i att få allt att passa där ... 25-10-2007, 09:43 MariaS Le baronen har dubbelcabbe. Innercabben sitter med... 25-10-2007, 09:54 Tosan Det låter ju hur smart som helst! Den här är j... 25-10-2007, 10:16 MariaS Min cabbställning stod rakt upp i stort sett hela ... 25-10-2007, 10:22 Tosan Ja just det... det var ett bra tips!
Man har j... 25-10-2007, 10:26 MariaS Har just fått besked. Våra däck packas just upp fr... 25-10-2007, 17:57 Tosan Ja det låter rätt vettigt... Minns inte vad vi gav... 25-10-2007, 21:43 MariaS NÅGRA GRAM GUMMI..... :slap: :rotfl: :rotfl: :r... 25-10-2007, 21:49 Tosan Mhm... vet du hur kul det är att få ur reservhjule... 25-10-2007, 22:05 MariaS ...Fast i höst är jag ju sjukskriven så i år slipp... 25-10-2007, 22:08 Tosan Har varit hemma snart ett år. Nacken har pajjat. T... 25-10-2007, 22:11 MariaS Krya på dig :blomma: 25-10-2007, 22:15 Tosan Tack! :) Ska göra mitt bästa. Vill ju orka åk... 25-10-2007, 22:27 MariaS Kom att tänka på, att det här med bilar och framfö... 29-10-2007, 19:36 Tosan Låter som en låt i min smak :) 29-10-2007, 20:18 MariaS De har fler smakfulla låtar (tyvärr kan jag inte t... 30-10-2007, 10:48 Tosan Nja, känner inte igen nån av titlarna, men nog kan... 30-10-2007, 10:54
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|