|
Jag tror tyvärr inte på plastgräs, jag har nog lyft bort ett 20-tal sniglar från uterummet som gladeligen sniglat sig fram över plastgräsmattan. men då menar jag förstås sånt där kort, rätt mjukt, inte sånt hårt som man skrapar av skorna på, det kanske funkar förstås.
Jag har experimenterat med bl.a grovt sandpapper, finns att köpa på rulle i ca 10 cm bredd på byggvaruhus tex Harald Nyborg (billigast), det har jag satt fast runt pallkragarnas sidor med häftpistol, har funkat toppen. Inte en enda snigel i de kragar där jag "sandpapprat", i genomsnitt 10/krage/kväll i övriga kragar. Jag har 20 kragar, 5 har jag haft sandpapper på så statistiken verkar ju tillförlitlig. Har plockat ca 400-800 sniglar per kväll under juli, känns som jag är rutinerad snigeljägare vid det här laget. Men jaktmarken är å andra sian rätt stor, 3600kvm, det tar 1-1,5 timme att gå "kvällsrundan".
Stoppa snigel-medlet funkar bra i riskmiljöer, jag strör en tunn sträng runt känsliga odlingar var 3:e dag, sniglarna väljer än så länge medlet före både sallad och jordgubbar.
Lycka till, kära jägarkamrater.
|