Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gul robinia 'Frisia' i zon 2?, Inlägg kopierat från fel avdelning!
          Åsa E
          Inlägg 18-10-2007, 13:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Hej hej! Jag var så dum så jag lyckades lägga detta inlägg i fel avdelning, fastän jag borde veta bättre. Nu låtsas vi inte om det whist.gif och Maria S som var snäll och svarade på andra stället ska ha tack!

Jag har blivit förälskad i den gulbladiga robinian 'Frisia'. Den är så fantastiskt vacker!
          Vanlig robinia vet jag att man kan odla i zon 2. Fram till för någon månad sedan fanns det en stor underbar robinia i området där jag bor, men en dag när jag kom hem var den fälld. Hemska människor som kan göra något sådant, nu är det bara stenplattor på deras tomt.

Men i alla fall, jag har läst om den gula 'Frisia' att den bara ska gå i zon 1. Finns det någon här som har den eller som vet mer om den i största allmänhet?
          Om jag nu skulle få för mig att plantera den ändå, kan jag göra det nu? För nu kan man köpa den med 50% rabatt, och det vore ju synd att låta bli...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa E
          Inlägg 23-10-2007, 15:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Ha ha, jag visste att du skulle svara att jag ska ha den ute! giggle.gif
          Men jag är lite fegare än du när det gäller att ha exotiska växter ute.
          Om bladen den bildar inne är extra känsliga så är det ju inte så bra. Det är ju tänkbart att gräva ner den tillfälligt i trädgårdslandet över vintern, med eller utan kruka. Bättre utan kruka kanske, så det inte blir för blött. Och med lite väv dessutom så blir det säkert jättebra. Kan man köpa sådan väv på de stora kedjorna typ Plantagen och Blomsterlandet?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-10-2007, 15:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Åsa E @ 23-10-2007, 16:19) *
          Ha ha, jag visste att du skulle svara att jag ska ha den ute! giggle.gif
          Men jag är lite fegare än du när det gäller att ha exotiska växter ute.
          Om bladen den bildar inne är extra känsliga så är det ju inte så bra. Det är ju tänkbart att gräva ner den tillfälligt i trädgårdslandet över vintern, med eller utan kruka. Bättre utan kruka kanske, så det inte blir för blött. Och med lite väv dessutom så blir det säkert jättebra. Kan man köpa sådan väv på de stora kedjorna typ Plantagen och Blomsterlandet?

tvärt om krukan gör det torrare . tycker du ska gräva ner den tillfälligt ,, det är ute den ska vara ( den tål ju -28c )

Plantagen och Blomsterlandet landet säljer inte grön vinteräv . men ska du gräva ner den i marken behövs inget skydd , skydda den bara om krukan står ovan mark .

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon