Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare söker hjälp..., Köpte en hel del perenner på Plantagen o behöver lite hjälp
          Juli S
          Inlägg 26-10-2007, 18:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 12 948

Hej, hej allihoppa!

Jag var på Plantagen och dem säljer perenner med pris 10 kr. per styck oavsett tidigare pris. Jag har tömt bode Plantagen och min plånbok och det blir mycket att göra under helgen. Ett par veckor sedan anläggde jag ett nytt stenparti och ska komplettera den i morgon. Men jag skulle vilja få lite tips och råd om mina fynd:

1. Asiatisk Edelweiss / Leontopodium souliei "Compactum"
          2. Strävklint / Centaurea dealbata
          3. Myrtentörel / Euphorbia myrsintes
          4. Stockros / Alcea rosea Pleniflora
          5. Porslinbräcka /Saxifraga urb. "Variegata"
          6. Temynta / Monarda "Schneewittchen"
          7. Solvända / Helianthemum "Golden Queen"
          8. Salvia Lyrata
          9. Praktstenört / Aurinia saxatile
          10. Backtimjan / Thymus praecox "Albiflorus"
          11. Montbretia /Crocosmia "Lucifer"
          12. Daglilja / Hemerocallis "Frans Hals"
          13. Rosenplister / Laminum maculatum "Bacon Silver"

Jag köpte också prydnadsgräs, men inte ens någon på Plantagen kunde indifitera den... Hoppas det är inte för sent för krocusar och lilljor...

Jag har också benved och krusbär på stam i väntan på plantering och koreansk strimlönn och sibirisk ärtbuske...

Jag är nybörjare och försöker skapa trägård efter känslan och köper plantor utan att planera. Men samtidigt har jag stora ytor att leka med och olika lägen och jordtyper. Fast mest av trägården är solig och jorden är lerig g.gif ...

Tack på förhand, nu ska jag bläddra i mina böcker och vänta på svar, MVH, Julia bravo.gif .

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CillaM
          Inlägg 26-10-2007, 19:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Juli S @ 26-10-2007, 19:37) *
          Hej, hej allihoppa!

Jag var på Plantagen och dem säljer perenner med pris 10 kr. per styck oavsett tidigare pris. Jag har tömt bode Plantagen och min plånbok och det blir mycket att göra under helgen. Ett par veckor sedan anläggde jag ett nytt stenparti och ska komplettera den i morgon. Men jag skulle vilja få lite tips och råd om mina fynd:

1. Asiatisk Edelweiss / Leontopodium souliei "Compactum"
          2. Strävklint / Centaurea dealbata
          3. Myrtentörel / Euphorbia myrsintes
          4. Stockros / Alcea rosea Pleniflora
          5. Porslinbräcka /Saxifraga urb. "Variegata"
          6. Temynta / Monarda "Schneewittchen"
          7. Solvända / Helianthemum "Golden Queen"
          8. Salvia Lyrata
          9. Praktstenört / Aurinia saxatile
          10. Backtimjan / Thymus praecox "Albiflorus"
          11. Montbretia /Crocosmia "Lucifer"
          12. Daglilja / Hemerocallis "Frans Hals"
          13. Rosenplister / Laminum maculatum "Bacon Silver"

Jag köpte också prydnadsgräs, men inte ens någon på Plantagen kunde indifitera den... Hoppas det är inte för sent för krocusar och lilljor...

Jag har också benved och krusbär på stam i väntan på plantering och koreansk strimlönn och sibirisk ärtbuske...

Jag är nybörjare och försöker skapa trägård efter känslan och köper plantor utan att planera. Men samtidigt har jag stora ytor att leka med och olika lägen och jordtyper. Fast mest av trägården är solig och jorden är lerig g.gif ...
          Tack på förhand, nu ska jag bläddra i mina böcker och vänta på svar, MVH, Julia bravo.gif .

Grattis till riktiga fynd! Nu har du helgen bokad. Montbretian måste du ta upp, knölarna måste torka frostfritt och utan jord än så länge vet jag ingen som lyckats få dom att överleva ordentligt genom att lämna dom ute. Hur ser gräset ut? Har du möjlighet att fota det?

Citera
          Juli S
          Inlägg 27-10-2007, 17:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 12 948

CITAT (CillaM @ 26-10-2007, 20:52) *
          Grattis till riktiga fynd! Nu har du helgen bokad. Montbretian måste du ta upp, knölarna måste torka frostfritt och utan jord än så länge vet jag ingen som lyckats få dom att överleva ordentligt genom att lämna dom ute. Hur ser gräset ut? Har du möjlighet att fota det?

Bifogad fil  Bild_093.jpg ( 142.63k ) Antal nedladdningar: 63

Så här ser gräset ut.

Tack, tack allihoppa för era tips! Har planterat hälften och ska fortsätta i morgon! Det blir fint och svårt att vänta till nästa sommaren g.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 22:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon