Trots att jag är en typ som håller på med texter vågar jag aldrig ge mig ut i djupt vatten och svara på sånt här. Jag går till källan, det vill säga Svenska språknämnden som vet hur det ska vara. Jag skickade frågan till dem och fick till svar att lejon aldrig är rädda. Sen hänvisades jag till följande fråga ur deras frågebank:
Svenska språknämndens frågelåda: fråga Kan man böja rädd efter t-ord, alltså ett rätt barn?
svar I teorin borde rädd kunna böjas så, men man brukar aldrig göra det. Man använder ett annat ord eller skriver om det hela, t.ex. ett skrämt barn. Man brukar också tveka inför t-formerna av pryd, vred, fadd, flat, kåt och lat, trots att det går utmärkt med blött, fett, tätt och vått. Samma motvilja finns mot t-formerna av flerstaviga adjektiv på -id: gravid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid och mongoloid, förutom vid solid, där solitt går utmärkt.
Ur ett språkvårdsperspektiv finns inget att anmärka på former som rätt och morbitt. Det är bara så att ingen använder dem.
--------------------
Eva i zon I
|