I Malmö har det varit regnbågsfestival och regnbågsparad i helgen på gatorna - det offentliga rummet eller? - Stockholm fick sin beskärda del - också på gator och torg i augusti.
Det skrivs spaltkilometrar om detta i dagstidningar, pratas i radio och TV-nyheter - och det betalar vi för att läsa om, höra eller se -vare sig vi delar åsikterna eller inte.
Men en betald annonskampanj för kärnfamiljen i tunnelbanan - är den ett annorlunda offentligt rum än gator och torg?- får RFSL och diverse andra att gå i taket.
En sådan kampanj är självklart inte riktad mot dem som inte kan eller vill få/ha barn. Den är inte heller konservativ. Allt som är beprövat är inte bra, och alla äktenskap är inte lyckliga, men det betyder inte, att det inte finns mycket som är bra och som det är värt att värna och bevara. Varför blir man så upprörd över det?
Ni som vill leva med en partner av samma kön må göra det. Ni får ta ansvar för ert liv själva. Precis som jag får ta ansvar för mitt.
Däremot tror jag inte att äktenskap - av Gud instiftat - kan vidgas till ett begrepp där även samkönade förhållanden ingår. Precis som många andliga ledare i Sverige. Skulle de/vi inte få säga detta utan att bli påhoppade och anklagade för att vara homofober och ännu värre saker? Var finns vidsyntheten och toleransen i så fall? Hos RFSL och likasinnade?
Den andra krönikan, som Svante hänvisar till, är ett utmärkt exempel på detta. Tycker man inte som RFSL och ders hejaklack i den här frågan, då kan man förlöjligas och hånas hur mycket som helst. Var finns vidsyntheten och toleransen i så fall? Den som man så häftigt kämpar för. Gäller den bara vissa åsikter?