Nu är jag hemma från sommarstugan varifrån jag skrev sist, och har boken framför mig. Boken om Madeira som jag så varmt rekommenderade tidigare i tråden innehåller förutom bra kortare och längre vandringsbeskrivningar också en massa bra utflyktsförslag med bil, och bra kartor och allmän info och busstidtabeller. Författarna heter John & Pat Underwood, boken heter "Sunflowers landscapes: Madeira" och är utgiven av Sunflower books. Finns på en del bibliotek, och går att beställa via bokhandeln. Jag är alldeles säker på att det också finns trädgårdsinriktade guideböcker om Madeira, men dem har jag glömt namnet på.
Förutom trädgårdar och saluhallar i Funchal minns jag med viss förtjusning det legendariska brittiska gamla lyxhotellet i västra kanten av staden, där tiden stått still, och där man (om man lyckas lista sig in) kan dricka "afternoon tea" på verandan med utsikt över havet (hotellet har jag glömt namnet på, men det står säkert i alla turistbruschyrer misstänker jag, kolonialt).
Har man bil är det fantastiskt att ta sig till västra spetsen och bada i havslagunerna där (annars badar man bara i bassäng på Madeira).
Och om man är höjd- och/eller serpentinvägsskraj kan man strunta i Nunnornas dal/Ribeira do Curral, men de kan också ha förnyat vägen dit sedan jag var där förstås.
Å vad trevligt att åka dit! mvh Eklo
|