CITAT (Cilla @ 30-10-2007, 03:52)

Inte heller jag har sett att zonen spelar roll för om bondsyrén skjuter rotskott eller inte, men jag har stött på fler som är missnöjda för att deras syrénhäckar och -buskage inte skjuter rotskott och därmed stammar upp sig och förlorar grönskan nedifrån än de som har problem med rotskott (som jag också stöter på, fast färre).
Jag drar heller inte slutsatsen att en syrén som beskärs eller kapas kommer att skjuta rotskott, för jag har sett lika många kapade syréner som inte ökar sin rotskottsbildning jämfört med innan den kapades. I teorin borde det alltid vara så att en beskuren eller kapad syrén skulle skjuta fler rotskott, men det verkar på mig som att det i praktiken spelar större roll med jordmånen och kanske också grundmaterialet.
Intressant med trädgårdentusiaster som sitter uppe i vargottan och diskuterar syrener. Det verkar rimligt att växter som knappt får vare sig vatten eller näring inte orkar så mycket. Min erfarenhet är dock från flera ställen att bondsyrener i god växt vid kraftig beskärning svarar med rejäl skottbildning, till stor del från rötterna. Dvs min slutsats är att om de har ordentliga rötter och står i en tillväxtvänlig miljö så blir det rotskott.
Mvh
Anders