Vickevas upplevelse av "Hipp Hipp" (en dråpligt rolig buskisteater som går för fulla hus i Lund) och deras kom ihåg för vårt (nya) larmnummer 112: det är så man lär barnen på dagis och i "småskolan" larmnumret: en mun, en näsa, två ögon. Man anser att alla - även mycket små barn - ska kunna numret, då det är gratis att ringa, samt om barnen inte kan orientera var de är kan man spåra varifrån samtalet kommer.
Jag kan göra tillfälliga kom-ihåg-ramsor för vad jag ska handla som till exempel blått, rött, vitt + ett, två, tre = blått 1 = diskmedel, rött 2 = tomater och köttfärs, vitt 3 = filmjölk, mjölk, idealmjöl. Vilken mängd avgör jag på stället, det behöver jag inte komma ihåg.
blått, rött, vitt är i bokstavsordning, 1,2,3, är i nummerordning varor är i färg det som "ligger närmast"
Mina elever lärde sig sädeslagen av mig på detta viset:
Hästen äter Havre och han tuggar och tuggar och tuggar. Här visar jag den vippa som havren är och hur hästen måste tugga från många olika håll för att få i sig havren. Havre är vippa.
Vete det Vet jag - de har ingenting! Vetets ax har inga borst.
RÅG är kort - har bara t r e bokstäver. Råg har korta borst.
KORN är långt - har f y r a bokstäver. Korn har långa borst.
Superpedagogiskt va? Nu kommer du också fortsättningsvis i livet komma ihåg hur sädeslagen ser ut!
--------------------
Eva i zon I
|