Lite konstigt verkar det att folk kasserar sina gamla analoga kameror! Jag har tre analoga kameror som är bra, även om en Minolta är av pockettyp och naturligtvis har sina begränsningar. Men även den kan jag använda ibland. Så har jag en gammal Fujica systemkamera med mycket ljusstarkt objektiv. Den kan man ta mycket fina porträtt med och även blombilder på nära håll. Den mest avancerade är dock en Nikon 801 med tillhörande stor blixt. På grund av dess tyngd och skrymmande format drar man sig för att ta den med sig, men bättre bilder än man kan få med den kan man knappast få med någon digitalkamera. Den kan (enligt instruktionsboken) exponera ner till en 7000-dels sekund och används därför även till vetenskaplig fotografering. Den har också en makrofunktion på zoomobjektivet som gör att man kan få verkligt fina närbilder. Jag använder alla dessa kameror samtidigt som jag använder en relativt nyinköpt digital Nikon P5000. Den är ju också mycket bra för att vara en digital kamera och har naturligtvis sina egna fördelar. Framförallt så går det ju snabbt att få ut bilderna, vilket är bra om man ska skicka dom eller bifoga i en fråga i odlas forum till exempel. Jag oroar mig bara för att det kommer att sluta säljas filmrullar som passar till de analoga kamerorna! Dock var väl dina rullar lite väl gamla för att man skulle vilja våga sig på, och tydligen inte så bra annars heller? Är det någon annan som har färskare och bättre så tar jag gärna emot! Siv
|