Vi kom hem från Madeira, Funchal i tisdagsmorse 30/10-07 efter en underbar vecka med 23-29 gr. o övervägande sol. En fantastisk vacker ö. Enligt vår guide på fritidsresor är tiden runt april då allt blommar ön är som vackrast. Det stämmer säkert men vi såg vackert blommande: kungsprotea, guckusko, julstjärna, lyckliga lotta, agapantus (de flesta överbl.), änglatrumpet, kalla, papegojblomma, aloe, hibiskus, bouganvilla, bananpassionväxt, banan, Madeiras stolthet (många överblommade)m.m. Även många buskar, träd, kaktusar o suckulenter beundrade vi. Vad jag förstår åker folk dit under hela året. Julen är högsäsong står det i min Madeirabok med dubbla hotellpriser. Lite mer risk för regn okt.-mars. Här är höjdpunkterna på vår resa: - Funchals saluhall - Mandolinkonsert i Engelska kyrkan ( fredagar kl. 21) en enorm upplevelse om man är lite musikintresserad. Mitt resesällskap skrattade ända fram till konserten åt mitt plötsliga mandolinintresse men efter var de helt sålda. - Linbana från Funchals centrum till Monte o Botaniska trädgården - hisnande slädfärd tillbaka till Funchal. - Nunnornas dal o Maderias bergiga inland (taxi dr.3 timmar med trevlig chaufför som guidade oss kostade bara 500 SVK Vi var 4 som delade på summan så för oss blev det billigare än fritidsresors turer.) Mäktiga vyer!!! - Levadavandring 6 km + besök i Camacha (huvudplatsen för korgindustrin). Guidad tur . - Naturligtvis sol o bad varje dag. Helst från stegar ner i havet. Följa ebb-flod under ett antal timmar. - God mat. Prova gärna turistmenyerna någon gång. Förrätt-huvudrätt-efterrätt för ca 125 SVK. Min favorit blev soppa el sallad+espadafisk m. banan+creme caramel. Tog visst det 3 dagar under veckan. Rostade kastanjer köpte vi o åt - det var högsäsong för dem nu. Kastanjekaka också gott. Fänkål- och eukalyptuskarameller är typiskt för Maderia. Goda. Massor med stora, färska, mogna, goda frukter. Favoriter sharonfrukt, avokado, mango, små o söta bananer, ananas o melon + några till som jag glömt namnet på. - Naturen
Obs! Nyladdad kamera o extra minneskort varje dag. Lär av mina misstag. Västra Madeira heldagsutflykt blev vi rekommenderade men tiden räckte inte till. Vi känner att vi vill gärna åka tillbaka till denna ö för det finns mkt kvar att se o uppleva. Hoppas ni får en trevlig resa. Skulle vara kul att höra vad ni tyckte efteråt.
Mvh Zissi
Redigerat av zissi: 04-11-2007, 23:35
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|