CITAT (|Birgitta| @ 04-11-2007, 23:02)

Verkligen? Källa?
Källa är mycket pålitlig dock inte helt aktuell. Min kompis (som jag nu inte har så mycket kontakt med dock) berättade för mig 2004 om det här. Hans fosterpappa är pastor i en församling som ligger i facket "Livets ord-anhängare". Det framkom att dom tog 10% av sina egna löner plus 10% av min kompis' barnbidrag/studiebidrag. Alltså det var helt frivilligt från hans sida också men en aning galet i mina ögon...
Har även en nära släkting som är mycket aktiv i den lokala pingstförsamlingen som berättat om tillfällen då dom fått in flera hundra tusen i "kollekt" på en enda gudstjänst. Så nog får dom in pengar allt.
Sen gör dom säkert en hel del "bra" grejer för pengarna, det säger jag inget om.
CITAT (Tezzla @ 04-11-2007, 23:23)

Att ge tionde är frivilligt. Och jag skulle tro att det är så i alla frikyrkor. Hur Jehovas vittnen funkar vet jag inte, men de ingår ju inte heller i den traditionella typen av kristen frikyrka.
Något som jag även poängterar i mitt svar här ovanför. Men nog tittas det lite snett på nån som inte ger ett öre till sin kyrka?
[EDIT:]
Väldigt vad jag spammar här nu men jag läste precis igenom det första inlägget ordentligt för första gången och i stort sett exakt så där sa en jobbig gubbe till mig en gång! Jag satt och sålde jordgubbar i godan ro, så kom en "äldre man" (kanske 55-60 år) och köpte en liter. Sen när han hade betalat höll han på och skulle berätta för mig om att dom höll på att operera in chip i händerna på folk och att det var ondskans makter som höll på med det.
Jag skulle se upp och aldrig gå med på att få ett sånt chip inopererat tyckte han.
Dessa personer finns alltså även i verkligheten...
Redigerat av niklaswik: 05-11-2007, 18:41