Läste inte igenom hela tråden.
Men läste om någon som skrev att kadmium bryts ned, jag antar att du inte menar till andra ämnen utan att det typ försvinner ur kroppen. Eller hängde itne helt med på vad du menade?

Då kadmium är ett grundämne ändrar inte det form, utan det är något man måste lägga på deponi för att bli av med från kretsloppet.
Dagens sädessorter är framodlade för att ta upp så lite av de naturligt förekommande tungmetallerna i jorden som det går, för att slippa anrikningen i de som livnär sig på spannmål. Som djur och människor.
Om man jämför näringsämnesutsläppen från en gård som odlar konventionellt och en gård som odlar krav(eller annat sätt, men utan tillförsel av gödsel) så har man påvisat lika stora läckage av näringsämnen(har för mig att det var kväve och nitrater)
Oavsett om man har djurhållniing på vanligt eller "miljövänligare" sätt så var jag förstår så kommer man inte att komma ifrån att östrogen släpps ut i miljön. Tex en kossa som är gravid, för den måste få en kalv lite då och då för att kon inte ska sina. Tydligen har de itne påvisat någon direkt påverkan på växtligheten när tex koskit sprids på åkermark.
Anledningen till det har jag för mig att jag fått berättat för mig att det berodde på att växterna är uppbyggda på ett helt annat sätt än djur. Så de påverkades inte som tex fiskar kan göra, med störd reproduktionsförmåga.