CITAT (Anna NV Uppsala @ 06-11-2007, 21:40)

Jag såg en blänkare nånstans att haven nu absorberar mindre koldioxid än förr. varför minns jag inte... det första man tänker på är någon sorts mättnad, men det kan vara annat också. Hur som helst betyder det att då blir klimatpåverkan av varje nytt tillfört (dvs fossilt) kg koldioxid starkare... och det är ju inte precis vad vi behöver.
Det är ju inte koldioxiden som är farlig, utan den ändrade balansen mellan upptag och avgivning, som flera har sagt. Att halterna ökar i atmosfären. Och att de förändringar man ser nu går mycket mycket snabbare än vad de naturliga fluktuationerna gör.
Men andas kan vi nog göra utan dåligt samvete ;-)
Lösligheten för gaser beror väl på temperatur och tryck (kemister hjälp!!! är jag rätt ute ?). Kallt vatten ska väl lösa mer än varmt har jag för mig jag har läst så värms haven upp så kan de inte lösa lika mkt CO2 längre.
Kolets kretslopp är lite speciellt för det är så bundet till organiskt material som snabbt bryts ned igen så det cirkulerar mycket kol i systemet men lite lagras in, så inte så mkt "förs ut". Sen gräver vi upp det kol som finns lagrat som olja och stenkol och förbränner och då blir det en ökning av kol. Ska kol återföras till berggrunden så är det antingen i form av kol och olja vilket tar väldigt lång tid för att bildas eller så löser koldioxid ut i vatten (karbonatjoner) och binds av levande organismer i skal och stödjevävnad. Sen kan det fälla ut på havsbottnar och bilda kalksten. Så det är ett problem om haven tar emot allt mindre CO2 för då blir det ingen minskning i atmosfären.